Tiedote
Tutkimus: Yrityspäättäjät suosivat perinteisempiä digitaalisia palvelukanavia - mikroyritykset ovat digitaalisen ostamisen kärkijoukkoa
pe toukok. 12 08:53:00 2017
Sosiaalinen media ei ole vielä lyönyt läpi B2B-myyntiin liittyvänä digitaalisena palveluna. Yrityspäättäjät pitävät tärkeimpinä ostamiseen liittyvinä digitaalisina palveluina verkkomaksujärjestelmää, sähköpostia, hakukoneita ja verkkosivustoja, kertoo DIVA-tutkimushankkeeseen kuuluva kyselytutkimus. Tärkeyslistan häntäpäähän jäivät sosiaalinen media, verkkokeskustelut ja kuvasisältöyhteisöt.
Runsaalle 2 300:lle yrityspäättäjälle tehdyn tutkimuksen mukaan tärkeysarvot vaihtelivat iän mukaan, kertoo markkinoinnin professori Tommi Laukkanen Itä-Suomen yliopistosta.
- Iso osa vastaajista tuli suurista yrityksistä, joissa ikä korreloi johtoasemaan. Vanhemmat vastaajat painottivat sellaisia digitaalisia palveluita, jotka ovat olleet olemassa kauemmin ja joihin he ovat tottuneet, Laukkanen tulkitsi tuloksia.
Kyselytutkimus oli osa DIVA-tutkimushanketta, jota esiteltiin Haaga-Helian seminaarissa torstaina. Tekesin rahoittaman hankkeen tutkimuspuolesta vastaavat Haaga-Helia, VTT, Turun ammattikorkeakoulu, Tekes ja Itä-Suomen yliopisto. Yrityskumppaneina ovat mukana Avarn, Digia, Martela, Telia ja Terveystalo.
DIVA-tutkimus ei tue amerikkalaisväitettä, jonka mukaan lähes 60 prosenttia ostopäätöksistä syntyisi jo digikanavissa. Suomessa päädyttiin siihen, että vain 27 prosenttia B2B-ostajista käytti digikanavaa viimeisimmässä hankinnassaan. Heistä 43 % prosenttia teki ostopäätöksen verkossa. Ostopäätöksen verkossa tehneistä 68 % teki myös itse hankinnan verkossa.
Muita enemmän digitaalisia yrityspalveluita käyttivät yksityisen sektorin yritykset, alle kymmenen hengen mikroyritykset sekä ylin johto ja yrittäjät.
Lisätietoja:
Professori Tommi Laukkanen, Itä-Suomen yliopisto, tommi.laukkanen@uef.fi , puh. 050 438 7423 Projektipäällikkö DIVA-hanke,
Yliopettaja Johanna Vuori, Haaga-Helia, puh. 050 310 4011
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Kauppa
Tutkimus: Yrityspäättäjät suosivat perinteisempiä digitaalisia palvelukanavia - mikroyritykset ovat digitaalisen ostamisen kärkijoukkoa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.05.2017
Sosiaalinen media ei ole vielä lyönyt läpi B2B-myyntiin liittyvänä digitaalisena palveluna. Yrityspäättäjät pitävät tärkeimpinä ostamiseen liittyvinä digitaalisina palveluina verkkomaksujärjestelmää, sähköpostia, hakukoneita ja verkkosivustoja, kertoo DIVA-tutkimushankkeeseen kuuluva kyselytutkimus. Tärkeyslistan häntäpäähän jäivät sosiaalinen media, verkkokeskustelut ja kuvasisältöyhteisöt.Runsaa...
Best Seller Competition 2016: Suomen paras myyntiosaaja on Salla Pantsar Turun ammattikorkeakoulusta!
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 15.04.2016
Eilen Haaga-Heliassa järjestetyn Best Seller Competition 2016 -tapahtuman voitti Salla Pantsar Turun ammattikorkeakoulusta! Salla sai sekä viralliselta tuomaristolta parhaat pisteet ja hänet valittiin myös yleisön suosikiksi yleisöäänestyksessä. Päätuomari Precedo Consultingin Marko Hänninen korosti palkitsemispuheenvuorossaan voittajan tarpeiden kartoittamisen osaamista sekä miellyttävää asiakkaa...
Suomi tarvitsee myyntiosaajia!
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.04.2016
Tervetuloa seuraamaan Best Seller Competition 2016 –tapahtumaa torstaina 14.4. klo 14.00-16.45 Haaga-Helian Pasilan kampukselle sekä tapaamaan myyntiosaamisen kehittämisestä kiinnostuneiden yritysten edustajia ja tulevia myynnin ammattilaisia.
Best Seller Competition on suunnattu korkeakoulutasoisille myyntityön opiskelijoille. Kilpailun tavoitteena on ammattimaisen myyntityön arvostuksen nostami...