Tiedote
Ammatillisen koulutuksen reformi haastaa oppilaitoksia kehittymään
to toukok. 17 14:53:00 2018
Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset, ammatillisen koulutuksen uudistuminen sekä ammatillista koulutusta koskevat muuttuvat säädökset haastavat oppilaitoksia kehittymään ammatillisina kasvuyhteisöinä. Tuore julkaisu esittelee näkökulmia muutoksen aiheuttamiin haasteisiin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Tämän päivän työelämä tarvitsee perinteisten tutkintokoulutusten lisäksi lyhytkestoisia, työn ohella suoritettavia ja toisiaan tukevia koulutuskokonaisuuksia. Lisäksi järjestelmä tarvitsee uudistumista, jossa resursseja suunnataan nopean uudelleen kouluttautumisen markkinoiden syntyyn.
Nopea teknologinen kehitys, digitalisaatio, tekoäly ja robotiikka tuovat uudenlaisia mahdollisuuksia ja kehittämishaasteita koulutukseen ja työelämään. Digitalisaatio haastaa myös miettimään, miten erilaiset pedagogiset valinnat ja ratkaisut tukevat ammatillisessa koulutuksessa osaamistavoitteiden saavuttamista ja laatuvaatimusten toteutumista.
– Kehittämiseen liittyvä haaste piilee siinä, pystyvätkö ammatillinen koulutus ja työelämä reagoimaan oikeassa suunnassa ja ajoissa käsillä olevaan muutokseen, toteaa Haaga-Helian lehtori ja juuri julkaistun Ammatillisia opintoja yksilöllisesti. Kokemuksia ohjauksesta ja ammattilaisten yhteistyöstä -kirjan toimittaja Leena Nuutila.
Muutokset vaativat yhteistyötä ja arjen toimintatapojen juurtumista
Muutoksen tuomiin uusiin tilanteisiin on etsittävä entistä parempia ratkaisumalleja. Toimintakulttuurin muutoksesta voidaan puhua silloin, kun uudet, opiskelijalähtöiset toimintatavat toteutuvat oppilaitosyhteisössä satunnaisen sijasta säännöllisesti, ja ne koskevat koko oppilaitosyhteisöä.
– Parhaimmillaan uudistus antaa tulevaisuudessa opiskelijalle hyvät mahdollisuudet hyödyntää vahvuuksiaan ja näyttää entistä paremmin osaamistaan, mikä auttaa myös oikeanlaisen ja mielenkiintoisen työtehtävän löytämisessä, Nuutila painottaa.
Ammatillisia opintoja yksilöllisesti. Kokemuksia ohjauksesta ja ammattilaisten yhteistyöstä -kirjassa pohditaan opettajuuden muutosta ja uudistuneeseen ammatilliseen koulutukseen sisältyviä kehittämishaasteita. Julkaisun erilaisten artikkelien välityksellä lukija voi muodostaa kuvaa siitä, mitä opiskelijalähtöinen ohjaus merkitsee, mitä voivat olla erilaiset oppimisympäristöt ja millaista opettajuutta kohti halutaan kulkea.
Kirja on ESR-rahoitteisen Keskeyttäneet kouluun (KEKO) -hankkeen loppujulkaisu. Hankkeessa on vuosien 2016–2018 välillä haettu ratkaisuja opintonsa keskeyttäneiden ja keskeyttämisuhan alla olevien opiskelijoiden takaisin saamiseksi ammatillisiin perusopintoihin ja työelämäsidonnaiseen projektioppimiseen. Leena Nuutilan ja Haaga-Helian yliopettajan Eija Honkasen toimittama julkaisu on vapaasti ladattavissa Haaga-Helian verkkokaupasta.
Lisätietoa
Eija Honkanen, eija.honkanen@haaga-helia.fi, +358 40 488 7386
Leena Nuutila, leena.nuutila@haaga-helia.fi, +358 40 488 7400
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Työelämä
Organisaatioiden itseohjautuvuutta tutkiva hanke käynnistyy Business Finlandin rahoituksella
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 04.02.2019
Business Finland on myöntänyt rahoituksen Minimalist Organizational Design -hankkeelle. Hankkeessa tutkitaan, mitkä ovat itseorganisoituvan organisaation kipupisteet ja haasteet sekä tarkastellaan, mitä vaiheita organisaatiot käyvät läpi lisätessään itseohjautuvuutta. Hankkeeseen osallistuu joukko nimekkäitä suomalaisia yrityksiä, kuten Telia ja Metso Minerals. Yritysten sisäinen kehitystyö kytket...
Ammatillisen koulutuksen reformi haastaa oppilaitoksia kehittymään
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 17.05.2018
Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset, ammatillisen koulutuksen uudistuminen sekä ammatillista koulutusta koskevat muuttuvat säädökset haastavat oppilaitoksia kehittymään ammatillisina kasvuyhteisöinä. Tuore julkaisu esittelee näkökulmia muutoksen aiheuttamiin haasteisiin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Tämän päivän työelämä tarvitsee perinteisten tutkintokoulutusten lisäksi lyhytkestoisia, työ...
Ihan intona! -kirja kertoo, miten innostusta johdetaan työpaikoilla
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 20.11.2017
Työelämässä innostus mielletään herkästi päämäärättömäksi haahuiluksi tai tehottomuudeksi. Tekesin rahoittama Leading Passion -tutkimushanke esittää, että innostus on kaukana turhasta puuhastelusta; se on uuden työn kovinta ydintä. Kun yhä useampi rutiinitehtävä korvataan automaatiolla, on sekä jäljelle jäävissä että uusissa työtehtävissä yhä tärkeämpää se, minkälaisella energialla ja intohimolla ...