Tiedote
Moniaistinen The Box -hanke toi virtuaalijoulupukin tutuksi miljoonille japanilaisille
ma syysk. 04 17:04:00 2017
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Tekesin The Box -elämyshanke teki virtuaalisen joulupukin tutuksi miljoonille japanilaisille elokuussa, kun Japanin suurilevikkisimpiin sanomalehtiin kuuluva The Yomiuri Shimbun esitteli suomalaista koululaitosta. Artikkeli alkoi komeasti vierailulla Haagan kampuksen Boxin virtuaalisessa joulupukin pajassa.
Japanin viiden suurimman päivälehden joukkoon kuuluvan The Yomiuri Shimbun -lehden, jonka levikki on yli 9 miljoonaa kappaletta, toimittaja Yukiko Furusawa tutustui Haaga-Helia ammattikorkeakouluun. Jutussaan hän kertoi vierailusta Haagan kampuksen The Box -hankkeen virtuaalisessa joulupukin pajassa. Suomalainen joulumatkailukin tuli näin tutuksi miljoonille lukijoille.
Virtuaalisen Suomi-matkailun tunnetuksi tekeminen on ollutkin Haaga-Helian koulutusviennin projektijohtaja Ari Björkqvistin tavoitteena:
”Vastaavissa boxeissa useammat aasialaiset voisivat kokea suomalaisen joulupukin esimerkiksi japanilaisissa kauppakeskuksissa. Olisi hienoa, jos yritykset innostuisivat Box-teknologiasta ja aloittaisimme yhteistyön”, Björkqvist kertoi toimittajalle.
Haaga Boxin joulupukin pajassa oltiin suorassa yhteydessä Rovaniemelle, josta fyysinen joulupukki siirtyi rikastetun teknologian keinoin reaaliajassa pääkaupunkiin. Kokemus Joulupukin Kammarista oli kokijalleen aito, sillä osin opiskelijavoimin rakennettu 270°-miljöö ja tarina, äänet ja tuoksut muodostivat kokonaisvaltaisen elämyksen. Virtuaalitonttulan sisätiloissa yhdistyivät perinteiset lavasteet ja 3D-mäpätty (videomapping) suora lähetys Napapiiriltä.
Artikkeli toimi hyvänä mainoksena paitsi suomalaiselle koulutusjärjestelmälle mutta myös rovaniemeläiselle joulumatkailulle.
The Box -hanke on ehdolla Vuoden innovaatioksi Suomen matkatoimistoalan liiton Finnish Travel Galassa. Ammattilaisraati julistaa voittajat 21.9.2017.
The Box -virtuaalitonttulan teknisiä tietoja:
• Videomapping on tällä hetkellä kovassa nousussa mm. musiikkiesityksissä, teatterissa ja mainosalalla. Immersiota tavoitteleva tekninen ratkaisu tuoksuineen ja äänineen harhauttaa katsojan käsitystä perspektiivistä.
• Kaksisuuntainen lyhyen viiveen videoyhteys toteutettiin hyödyntämällä videopuhelupalveluista tuttua WebRTC-teknologiaa.
• Joulupukin Kammarilla tuotettu ammattitasoinen kuva ja ääni saatiin nykyisillä internetyhteyksillä välitettyä Haaga Boxiin jopa 1080p 4 Mbps -laadulla ja muutaman sekunnin kymmenesosan viiveellä. Videon laatu ja latenssi adaptoituvat automaattisesti käytettävän yhteyden mukaan ja takasivat pätkimättömän yhteyden Haaga Boxin ja Joulupukin Kammarin välillä.
Lisätiedot, haastattelu- ja Haaga Boxin vierailupyynnöt
Pasi Tuominen, projektipäällikkö, p. 040 488 7536 tai pasi.tuominen@haaga-helia.fi
Lisätiedot ja hi-res-lehdistökuvat
Eeva Puhakainen, hankeviestintä, p. 040 488 7166 tai eeva.puhakainen@haaga-helia.fi
(lo-res-kuvia ladattavissa osoitteessa http://www.thebox.fi/media/)
Tutustu The Boxiin
verkossa http://www.thebox.fi, Facebookissa https://www.facebook.com/imagineeringbox/
Instagramissa https://www.instagram.com/the_box_project/ ja Twitterissä https://twitter.com/theboxfinland
The Box -hankkeessa syntyy vuosina 2016–2018 useita rikastetun todellisuuden palveluympäristöjä. Hanke tarjoaa yrityksille uudenlaisia palvelutilojen ja tuotteiden testaus- ja mittausalustoja. Gastro Helsinki -messuilla 01/2016 lanseeratussa hankkeessa on muun muassa selvitetty, miten rikastettu ja sekoitettu todellisuus vaikuttaa asiakaskokemukseen ravintola-alalla. Aidon baristan tarjoilema standardoitu kahvituote sai uudenlaisia konnotaatioita riippuen siitä, maistettiinko sitä ketjun aidossa kahvilassa vai siellä kuvatun kuvamateriaalin keskellä elämystilassa.
Hankkeen yhteiskumppaneita ovat Tekesin ja Haaga-Helia amk:n lisäksi Manchester Metropolitan University, Universidado do Algrave, Hotelschool den Hague, Metos, Pixoi, Pinto, CMB Ravintolat, Flik, Fantasia Works, Hotel Haaga ja Sinebrychoff sekä Ähtäri Zoo.
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Ruoka ja elintarvikkeet
Saimaa Gastronomy - ruokaviikonloput on Suomen paras ruokamatkailutuote 2019
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 19.09.2019
Hungry foor Finland – ruokamatkailukilpailun arviointiraati on valinnut Saimaa Gastronomy – yhteistyöverkoston Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2019. Palkinnot jakoivat maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä ja Executive Vice President Paavo Virkkunen, Business Finland Oy / Visit Finland. Kilpailuun osallistui 42 monipuolista ja tasokasta ehdokasta.Saimaa Gastronomy -yhteistyöverkoston ne...
Haaga-Helia ja McDonald's jatkavat yhteistyötä - McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta ammattikorkeakoulututkintoon
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.07.2019
Suomen McDonald’s tukee työntekijöidensä koulutusmahdollisuuksia ja aloittaa ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen yhdessä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa syksyllä 2019. Koulutukseen otetaan 30 opiskelijaa.McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta suorittaa tutkinto Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. McDonald’sin ja Haaga-Helian yhdessä räätälöimä restonomin ammattikork...
Hungry for Finland – Ruokamatkailukilpailun finalistit valittu - Ruoka tärkeäksi ja elämykselliseksi osaksi Suomen matkailua!
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 10.06.2019
Ruokamatkailukilpailuun osallistui tänä vuonna peräti 42 osallistujaa. Kilpailun voittajat julkistetaan syyskuussa 2019. Ruokamatkailukilpailun viimeiselle arviointikierrokselle karsiutui 9 finalistia, joista raati valitsee palkittavat.Kilpailulla rohkaistaan ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään uutta, paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa. Kilpailuun haettiin yrityks...
Kaupungit ja kunnat Ruoka ja elintarvikkeet Markkinointi Matkailu Maatalous