Tiedote
Suomalainen ruoka kiinnostaa maailmalla
ke toukok. 31 09:30:00 2017
Suomalaisesta ruoasta kirjoitetaan erittäin positiivisesti englanninkielisessä mediassa, ilmeni Haaga-Heliassa tänä keväänä tehdyn opinnäytetyön tuloksista. Aineistossa oli ruokaa käsitteleviä artikkeleita yhteensä liki 1 200 kappaletta.
Suomalainen ruoka ei ole kovin tunnettua maailmalla. Tutkimuksen mukaan vuosina 2012–2015 englanninkielisessä mediassa julkaistuissa artikkeleissa suomalaisesta ruoasta kirjoitetaan suhteellisen vähän, mutta erittäin positiivisesti. Sanat suomalainen, perinteinen, pohjoismainen, skandinaavinen, herkullinen, kausiluontoinen ja tuore nousivat eniten esiin artikkeleissa. Monet toimittajista olivat ennakkoluuloistaan huolimatta positiivisesti yllättyneitä suomalaisesta ruoasta. Vetovoimatekijöiksi nousivat luonnonmukaisuus ja terveellisyys.
Makaronilaatikon ja poronkäristyksen sijaan artikkeleissa esiintyi raaka-aineita ja etenkin marjat ja kalaruoat. Marjoista puolukka, lakka ja mustikka mainittiin sekä kalaruoista silakka, lohi ja ravut.
Suomalainen ruoka oli mukana myös kolmessa listauksessa vuonna 2014:
1. Kemin LumiRavintola, 4. sija 101 foodie experiences around the world -listauksessa
2. Murun ”pop-down” ravintola Lohjan Tytyri Kaivoksessa, 10. sija 10 Restaurants in the weirdest places -listauksessa
3. Fresh from Finland, 4. sija 10 innovative food projects reconnecting eaters and producers -listauksessa
Kahvilamainintoja oli artikkeleissa vain 10 ja niissä mainittiin Cafe Engel kolme kertaa. Ravintolamainintoja oli yhteensä 131 ja eniten mainintoja sai jo lopettanut Chez Dominique. Muita paljon mainittuja ravintoloita olivat Nokka, Spis, Chef & Sommelier, Ask ja Olo. Paikoista Helsinki mainittiin artikkeleissa eniten, yhteensä 39 kertaa. Ruokakuvissa oli eniten ravintoloiden ruoka-annoksia. Yksi toimittaja mainitsi syöneensä lohikeittoa saunassa.
Johtopäätöksistä ilmeni, että suomalaisen ruoan kehittämisessä tulisi korostaa paikallisuutta ja ruokakokemusten autenttisuutta. Ruoanlaiton kaltaisiin yhdessä tehtäviin aktiviteetteihin pitäisi saada lisää tarjontaa. Kansainvälisen median rooli, sen yhteys markkinointiin ja etenkin sosiaalisen median suosio ovat huimassa kasvussa tällä hetkellä ruokamatkailussa. Suuren suosion saavuttaneilla ruokatapahtumilla on Suomessa tulevaisuudessa jalansija. Suomalaisista ruokaelämyksistä taas nousi vahvasti esiin luonnonläheisyys ja Lapin eksoottiset ruokailukokemukset, josta viimeinen on pärjännyt kansainvälisissäkin vertailuissa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli RUOKA&MATKAILU-hanke ja aineiston oli kerännyt mediatoimisto Visit Finlandin toimesta. Aineisto käsitti 1 175 artikkelia ja noin 10 prosenttia aineistosta eli 105 artikkelia käsitteli ruokamatkailua.
Lisätietoja
Haaga-Helian matkailun liikkeenjohdon opiskelijat ja opinnäytetyön tekijät:
Jenni Hakala-Deiró, jenniferh79@hotmail.com, 040 739 6692
Anu Pitkänen, anupitkanen7@gmail.com, 040 182 4610
Ohjaaja: Kristiina Adamsson, Haaga-Helia, kristiina.adamsson@haaga-helia.fi, 040 488 7595
Koko työ on luettavissa osoitteessa: http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510240
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Ruoka ja elintarvikkeet
Saimaa Gastronomy - ruokaviikonloput on Suomen paras ruokamatkailutuote 2019
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 19.09.2019
Hungry foor Finland – ruokamatkailukilpailun arviointiraati on valinnut Saimaa Gastronomy – yhteistyöverkoston Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2019. Palkinnot jakoivat maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä ja Executive Vice President Paavo Virkkunen, Business Finland Oy / Visit Finland. Kilpailuun osallistui 42 monipuolista ja tasokasta ehdokasta.Saimaa Gastronomy -yhteistyöverkoston ne...
Haaga-Helia ja McDonald's jatkavat yhteistyötä - McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta ammattikorkeakoulututkintoon
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.07.2019
Suomen McDonald’s tukee työntekijöidensä koulutusmahdollisuuksia ja aloittaa ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen yhdessä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa syksyllä 2019. Koulutukseen otetaan 30 opiskelijaa.McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta suorittaa tutkinto Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. McDonald’sin ja Haaga-Helian yhdessä räätälöimä restonomin ammattikork...
Hungry for Finland – Ruokamatkailukilpailun finalistit valittu - Ruoka tärkeäksi ja elämykselliseksi osaksi Suomen matkailua!
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 10.06.2019
Ruokamatkailukilpailuun osallistui tänä vuonna peräti 42 osallistujaa. Kilpailun voittajat julkistetaan syyskuussa 2019. Ruokamatkailukilpailun viimeiselle arviointikierrokselle karsiutui 9 finalistia, joista raati valitsee palkittavat.Kilpailulla rohkaistaan ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään uutta, paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa. Kilpailuun haettiin yrityks...
Kaupungit ja kunnat Ruoka ja elintarvikkeet Markkinointi Matkailu Maatalous