Tiedote
Rikastettu todellisuus joulupukin apuna
to maalisk. 30 20:54:00 2017
Joulupukki kiitää pian paikasta toiseen Petterin porotokkaakin nopeammin, kun The Box -virtuaalihanke avittaa vanhaa valkopartaa. Haaga-Helian ja Tekesin yhteinen The Box -hanke yhdistää Joulupukin Kammarin Rovaniemellä ja vieraat Helsingissä samaan aikaan ja tilaan rikastetun todellisuuden keinoin.
Perjantaina 31.3. Rovaniemen Joulupukin kammarista (http://santaclausoffice.com/)kuuluu kummia, kun joulupukki ottaakin vieraat virtuaalisesti vastaan Haaga-Helian Haagan kampuksen tiloissa Helsingissä. Haaga Box -tila on suorassa yhteydessä Rovaniemelle, josta fyysinen joulupukki siirtyy rikastetun teknologian keinoin reaaliajassa pääkaupunkiin.
Kokemus Joulupukin Kammarista on aito, sillä rakennettu 270°-miljöö ja tarina, äänet ja tuoksut tukevat kokonaisvaltaista elämystä. Virtuaalitonttulan sisätiloissa yhdistyvät perinteiset lavasteet ja 3D-mäpätty (videomapping) suora lähetys Napapiiriltä. Videomappingissa Boxin videotykkejä ja ranskalaista Millumin v2 -ohjelmaa käyttämällä tuotetaan kuvaa epäsäännöllisen muotoiselle ja usein kolmiulotteiselle pinnalle, tässä tapauksessa Joulupukin Kammaria mukailevaan lavasteeseen.
Videomapping on tällä hetkellä kovassa nousussa mm. musiikkiesityksissä, teatterissa ja mainosalalla. Immersiota tavoitteleva tekninen ratkaisu tuoksuineen ja äänineen harhauttaa katsojan käsitystä perspektiivistä.
Kaksisuuntainen lyhyen viiveen videoyhteys toteutetaan hyödyntämällä videopuhelupalveluista tuttua WebRTC-teknologiaa. Joulupukin Kammarilla tuotettu ammattitasoinen kuva ja ääni saadaan nykyisillä internetyhteyksillä välitettyä Haaga Boxiin jopa 1080p 4 Mbps -laadulla ja muutaman sekunnin kymmenesosan viiveellä. Videon laatu ja latenssi adaptoituvat automaattisesti käytettävän yhteyden mukaan ja takaavat pätkimättömän yhteyden Haaga Boxin ja Joulupukin Kammarin välillä.
Joulupukin vierailu Haaga Boxissa on jatkumoa Gastro Helsinki -messuilla tammikuussa 2016 lanseeratulle The Box -elämyshankkeelle. Hankkeessa on jo muun muassa selvitetty, miten rikastettu ja sekoitettu todellisuus vaikuttaa asiakaskokemukseen ravintola-alalla. Aidon baristan tarjoilema standardoitu kahvituote sai uudenlaisia konnotaatioita riippuen siitä, maistoiko koehenkilö sitä Helsingin keskustan aidossa kahvilassa vai siellä kuvatun miljöökuvamateriaalin keskellä The Box -elämystilassa.
Lisätietoja The Box -hankkeesta:
projektipäällikkö Pasi Tuominen p. 040 488 7536
Kuva- ja vierailupyynnöt: lehtori Eeva Puhakainen, p. 040 488 7166, etunimi.sukunimi (a) haaga-helia.fi
Lue lisää: http://www.thebox.fi/
Twitter: @theboxfinland / #whatsinthebox
Facebook: www.facebook.com/imagineeringbox
The Box -hankkeessa syntyy vuosina 2016–2018 useita rikastetun todellisuuden palveluympäristöjä. Hanke tarjoaa hotelli-, ravintola-, matkailu- ja elämysalan yrityksille uudenlaisia palvelutilojen ja tuotteiden testaus- ja mittausalustoja. Hankkeen yhteiskumppaneita ovat Tekesin ja Haaga-Helia amk:n lisäksi Manchester Metropolitan University, Universidado do Algrave, Hotelschool den Hague, Metos, Pixoi, Pinto, CMB Ravintolat, Flik, Fantasia Works, Hotel Haaga ja Sinebrychoff sekä Ähtäri Zoo.
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Ruoka ja elintarvikkeet
Saimaa Gastronomy - ruokaviikonloput on Suomen paras ruokamatkailutuote 2019
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 19.09.2019
Hungry foor Finland – ruokamatkailukilpailun arviointiraati on valinnut Saimaa Gastronomy – yhteistyöverkoston Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2019. Palkinnot jakoivat maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä ja Executive Vice President Paavo Virkkunen, Business Finland Oy / Visit Finland. Kilpailuun osallistui 42 monipuolista ja tasokasta ehdokasta.Saimaa Gastronomy -yhteistyöverkoston ne...
Haaga-Helia ja McDonald's jatkavat yhteistyötä - McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta ammattikorkeakoulututkintoon
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.07.2019
Suomen McDonald’s tukee työntekijöidensä koulutusmahdollisuuksia ja aloittaa ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen yhdessä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa syksyllä 2019. Koulutukseen otetaan 30 opiskelijaa.McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta suorittaa tutkinto Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. McDonald’sin ja Haaga-Helian yhdessä räätälöimä restonomin ammattikork...
Hungry for Finland – Ruokamatkailukilpailun finalistit valittu - Ruoka tärkeäksi ja elämykselliseksi osaksi Suomen matkailua!
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 10.06.2019
Ruokamatkailukilpailuun osallistui tänä vuonna peräti 42 osallistujaa. Kilpailun voittajat julkistetaan syyskuussa 2019. Ruokamatkailukilpailun viimeiselle arviointikierrokselle karsiutui 9 finalistia, joista raati valitsee palkittavat.Kilpailulla rohkaistaan ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään uutta, paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa. Kilpailuun haettiin yrityks...
Kaupungit ja kunnat Ruoka ja elintarvikkeet Markkinointi Matkailu Maatalous