Tiedote
Tutkimus: Suomalaisissa ja ranskalaisissa foodieblogieissa kuljetaan tunteella ja tiedolla kohti hyvää makua
ma toukok. 02 13:04:00 2016
Ruokabloggaajien pyrkimys hyvään makuun yhdistyy foodie-tyyppisessä kuluttamisessa identiteetin ilmaisemiseen ja erottautumiseen sekä suomeksi että ranskaksi bloggaavilla, selviää Haaga-Helian yliopettajan Marjaana Mäkelän sosiologian pro gradu -tutkimuksesta ”Suomalaista ja ranskalaista foodie-diskurssia etsimässä” (Jyväskylän yliopisto).
Tutkimuksessa kuvataan suomalaisten ja ranskalaisten ruokaharrastajien eli foodie-kuluttajien identiteettiä, yhteisöllisyyttä ja muista erottautumista sekä asiantuntijuutta blogikirjoitusten kautta. Foodie-identiteetti ja yhteisöllisyys ilmenevät erityisen hyvin heimoistuneessa kuluttamisessa, jolle sosiaalinen media luo otolliset puitteet.
Tutkimuksen lähtökohtana on foodscapen käsite, joka tarkoittaa ruoan, paikan, ihmisen ja toiminnan dynaamisia muodostelmia. Sitä lähestytään tässä tutkimuksessa diskurssin tasolla. Tuloksena on kymmenen ruokablogin aineistoon pohjautuva tulkinta foodscapesta, joka on ominainen suomalaisten ja ranskalaisten, sosiaalisessa mediassa kokemuksiaan jakavien ruokaharrastajien diskurssille.
Ranskalaisten ruokaharrastajien diskursiivisessa foodscapessa korostuu rakkaus omaan, perinteiseen ruokakulttuuriin, johon foodie-maailman ilmiöitä verrataan, omaksutaanpa ne tai ei. Ranskalaisbloggaajien diskurssille on ominaista myös aistillisuus ja leikillisyys, mutta ruoka on silti vakava asia. Suomalaisen foodie-heimon diskursiivinen foodscape on puolestaan ennakkoluuloton, kokeileva ja yhteisöllisyyttä korostava. Perinteitä ja uuden kokeilua myös yhdistetään foodie-kuluttajille tunnusomaisesti, joten suomalaisbloggaajat ylläpitävät ja osaltaan uusintavat suomalaista ruokakulttuuria jälkimoderniin kuluttamiseen sopivassa hengessä. Foodie-kuluttajille on tärkeää asiantuntijuus, ja suomalaisilla se näkyy ennakkoluulottomina kokeiluina erityisesti arjen ratkaisuissa.
Henkilökohtaisen kulinaarisen osaamispääoman ilmentäminen ja sen tuomien elämyksien jakaminen ovat verkkoympäristön suoma mahdollisuus, jossa kuuluvat erilaiset elämäntapavalinnat. Niitä ilmennetään ruokadiskurssissa sekä tiedon että tunteiden kautta.
Lisätietoja:
Marjaana Mäkelä, marjaana.makela@haaga-helia.fi
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Ruoka ja elintarvikkeet
Saimaa Gastronomy - ruokaviikonloput on Suomen paras ruokamatkailutuote 2019
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 19.09.2019
Hungry foor Finland – ruokamatkailukilpailun arviointiraati on valinnut Saimaa Gastronomy – yhteistyöverkoston Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2019. Palkinnot jakoivat maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä ja Executive Vice President Paavo Virkkunen, Business Finland Oy / Visit Finland. Kilpailuun osallistui 42 monipuolista ja tasokasta ehdokasta.Saimaa Gastronomy -yhteistyöverkoston ne...
Haaga-Helia ja McDonald's jatkavat yhteistyötä - McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta ammattikorkeakoulututkintoon
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.07.2019
Suomen McDonald’s tukee työntekijöidensä koulutusmahdollisuuksia ja aloittaa ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen yhdessä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa syksyllä 2019. Koulutukseen otetaan 30 opiskelijaa.McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta suorittaa tutkinto Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. McDonald’sin ja Haaga-Helian yhdessä räätälöimä restonomin ammattikork...
Hungry for Finland – Ruokamatkailukilpailun finalistit valittu - Ruoka tärkeäksi ja elämykselliseksi osaksi Suomen matkailua!
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 10.06.2019
Ruokamatkailukilpailuun osallistui tänä vuonna peräti 42 osallistujaa. Kilpailun voittajat julkistetaan syyskuussa 2019. Ruokamatkailukilpailun viimeiselle arviointikierrokselle karsiutui 9 finalistia, joista raati valitsee palkittavat.Kilpailulla rohkaistaan ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään uutta, paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa. Kilpailuun haettiin yrityks...
Kaupungit ja kunnat Ruoka ja elintarvikkeet Markkinointi Matkailu Maatalous