Tiedote
Suomalainen ruokamatkailu tarvitsee tekijöitä
ma toukok. 05 09:38:00 2014
Suomalainen ruoka kiinnostaa matkailijoita. Asiakkaita viehättävät ruoan puhtaus, paikallisuus ja siihen liittyvät tarinat, mutta aina sitä ei ole helppo löytää.
Suomalaisessa ruokamatkailussa on paljon potentiaalia, mutta paljon vielä tekemistä, kertoo tuore tutkimus. Raikasta otetta kaivataan etenkin tuotteiden rakentamiseen. Taustalle tarvitaan syvää ymmärrystä asiakkaista ja yhdessä tekemistä.
Tarinat taustoittavat ruokahetkeä
Paikallisuus ja etenkin ruokaan tai miljööseen liittyvät tarinat tekevät ruokailuhetkestä asiakkaalle mielenkiintoisen ja erottuvan. Ravintoloissa ei tarjoilla perinnereseptejä. Ruoka on tähän hetkeen päivitettyä ja perustuu lähellä tuotettuihin raaka-aineisiin. Tiedon vieminen oikeille asiakkaille on tutkimuksen mukaan selkeä ongelma: edes alasta kiinnostuneet yrittäjät eivät juuri osanneet mainita hyviä ruokakokemuksia Suomesta.
Ruokamatkailun ongelmiin tutkimus tarjoaa ratkaisuksi yhteistyön parantamista ja uusien ajatusmallien käyttöönottoa. Niitä voisi poimia esimerkiksi palvelumuotoilusta. Suomen matkailun valtteja, aitoutta ja oikeita kohtaamisia, ei kuitenkaan saa unohtaa.
Aitoja mielipiteitä kentältä
Tutkimus selvitti suomalaisten maaseudulla sijaitsevien ruokamatkailuyritysten mielipiteitä alasta. Se tehtiin opinnäytetyönä HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun RUOKA&MATKAILU-hankkeelle. Vaikka tutkittavat yritykset olivat erilaisia, haastatteluista selvisi samanlaisia onnistumisia ja ongelmakohtia. Kentällä työskentelevien mielipide on tärkeä, sillä ruokamatkailua on tutkittu vasta vähän.
Opinnäytetyö löytyy kokonaisuudessaan Theseuksesta: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295279
Lisätietoja
Ohjaaja, projektipäällikkö Kristiina Havas (kristiina.havas@haaga-helia.fi)
Ohjaaja, tutkija Kristiina Jaakonaho (kristiina.jaakonaho@haaga-helia.fi)
Opiskelijat Salla Salminen, puh.0505662781, salla.salminen@myy.haaga-helia.fi ja
Sonja Petersen, puh. 0407517371, sonja.petersen@myy.haaga-helia.fi
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Ruoka ja elintarvikkeet
Saimaa Gastronomy - ruokaviikonloput on Suomen paras ruokamatkailutuote 2019
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 19.09.2019
Hungry foor Finland – ruokamatkailukilpailun arviointiraati on valinnut Saimaa Gastronomy – yhteistyöverkoston Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2019. Palkinnot jakoivat maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä ja Executive Vice President Paavo Virkkunen, Business Finland Oy / Visit Finland. Kilpailuun osallistui 42 monipuolista ja tasokasta ehdokasta.Saimaa Gastronomy -yhteistyöverkoston ne...
Haaga-Helia ja McDonald's jatkavat yhteistyötä - McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta ammattikorkeakoulututkintoon
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.07.2019
Suomen McDonald’s tukee työntekijöidensä koulutusmahdollisuuksia ja aloittaa ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen yhdessä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa syksyllä 2019. Koulutukseen otetaan 30 opiskelijaa.McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta suorittaa tutkinto Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. McDonald’sin ja Haaga-Helian yhdessä räätälöimä restonomin ammattikork...
Hungry for Finland – Ruokamatkailukilpailun finalistit valittu - Ruoka tärkeäksi ja elämykselliseksi osaksi Suomen matkailua!
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 10.06.2019
Ruokamatkailukilpailuun osallistui tänä vuonna peräti 42 osallistujaa. Kilpailun voittajat julkistetaan syyskuussa 2019. Ruokamatkailukilpailun viimeiselle arviointikierrokselle karsiutui 9 finalistia, joista raati valitsee palkittavat.Kilpailulla rohkaistaan ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään uutta, paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa. Kilpailuun haettiin yrityks...
Kaupungit ja kunnat Ruoka ja elintarvikkeet Markkinointi Matkailu Maatalous