• Tiedotteet
  • Kuvat ja logot
  • Graafinen ohjeistus
  • Yhteyshenkilöt

Tiedote

Tutkimus: Yrityspäättäjät suosivat perinteisempiä digitaalisia palvelukanavia - mikroyritykset ovat digitaalisen ostamisen kärkijoukkoa

pe toukok. 12 08:53:00 2017

Sosiaalinen media ei ole vielä lyönyt läpi B2B-myyntiin liittyvänä digitaalisena palveluna. Yrityspäättäjät pitävät tärkeimpinä ostamiseen liittyvinä digitaalisina palveluina verkkomaksujärjestelmää, sähköpostia, hakukoneita ja verkkosivustoja, kertoo DIVA-tutkimushankkeeseen kuuluva kyselytutkimus. Tärkeyslistan häntäpäähän jäivät sosiaalinen media, verkkokeskustelut ja kuvasisältöyhteisöt.

Runsaalle 2 300:lle yrityspäättäjälle tehdyn tutkimuksen mukaan tärkeysarvot vaihtelivat iän mukaan, kertoo markkinoinnin professori Tommi Laukkanen Itä-Suomen yliopistosta.

- Iso osa vastaajista tuli suurista yrityksistä, joissa ikä korreloi johtoasemaan. Vanhemmat vastaajat painottivat sellaisia digitaalisia palveluita, jotka ovat olleet olemassa kauemmin ja joihin he ovat tottuneet, Laukkanen tulkitsi tuloksia.

Kyselytutkimus oli osa DIVA-tutkimushanketta, jota esiteltiin Haaga-Helian seminaarissa torstaina. Tekesin rahoittaman hankkeen tutkimuspuolesta vastaavat Haaga-Helia, VTT, Turun ammattikorkeakoulu, Tekes ja Itä-Suomen yliopisto. Yrityskumppaneina ovat mukana Avarn, Digia, Martela, Telia ja Terveystalo.

DIVA-tutkimus ei tue amerikkalaisväitettä, jonka mukaan lähes 60 prosenttia ostopäätöksistä syntyisi jo digikanavissa. Suomessa päädyttiin siihen, että vain 27 prosenttia B2B-ostajista käytti digikanavaa viimeisimmässä hankinnassaan. Heistä 43 % prosenttia teki ostopäätöksen verkossa. Ostopäätöksen verkossa tehneistä 68 % teki myös itse hankinnan verkossa.

Muita enemmän digitaalisia yrityspalveluita käyttivät yksityisen sektorin yritykset, alle kymmenen hengen mikroyritykset sekä ylin johto ja yrittäjät.

Lisätietoja: 
Professori Tommi Laukkanen, Itä-Suomen yliopisto, tommi.laukkanen@uef.fi , puh. 050 438 7423 Projektipäällikkö DIVA-hanke,
Yliopettaja Johanna Vuori, Haaga-Helia, puh. 050 310 4011

Jaa tuttavalle:

Tiedotteet Kauppa

Tutkimus: Yrityspäättäjät suosivat perinteisempiä digitaalisia palvelukanavia - mikroyritykset ovat digitaalisen ostamisen kärkijoukkoa

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.05.2017

Sosiaalinen media ei ole vielä lyönyt läpi B2B-myyntiin liittyvänä digitaalisena palveluna. Yrityspäättäjät pitävät tärkeimpinä ostamiseen liittyvinä digitaalisina palveluina verkkomaksujärjestelmää, sähköpostia, hakukoneita ja verkkosivustoja, kertoo DIVA-tutkimushankkeeseen kuuluva kyselytutkimus. Tärkeyslistan häntäpäähän jäivät sosiaalinen media, verkkokeskustelut ja kuvasisältöyhteisöt.Runsaa...

Tietotekniikka Markkinointi Kauppa Koulutus

Best Seller Competition 2016: Suomen paras myyntiosaaja on Salla Pantsar Turun ammattikorkeakoulusta!

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 15.04.2016

Eilen Haaga-Heliassa järjestetyn Best Seller Competition 2016 -tapahtuman voitti Salla Pantsar Turun ammattikorkeakoulusta! Salla sai sekä viralliselta tuomaristolta parhaat pisteet ja hänet valittiin myös yleisön suosikiksi yleisöäänestyksessä. Päätuomari Precedo Consultingin Marko Hänninen korosti palkitsemispuheenvuorossaan voittajan tarpeiden kartoittamisen osaamista sekä miellyttävää asiakkaa...

Koulutus Kauppa Talous Työelämä Kotimaa Yrittäjyys

Suomi tarvitsee myyntiosaajia!

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.04.2016

Tervetuloa seuraamaan Best Seller Competition 2016 –tapahtumaa torstaina 14.4. klo 14.00-16.45 Haaga-Helian Pasilan kampukselle sekä tapaamaan myyntiosaamisen kehittämisestä kiinnostuneiden yritysten edustajia ja tulevia myynnin ammattilaisia.
Best Seller Competition on suunnattu korkeakoulutasoisille myyntityön opiskelijoille. Kilpailun tavoitteena on ammattimaisen myyntityön arvostuksen nostami...

Koulutus Kauppa Talous Työelämä Kotimaa Yrittäjyys

Yhteyshenkilöt

Teemu Kokko
Teemu Kokko
rehtori, toimitusjohtaja
050 555 1131
grrzh.xbxxb@unntn-uryvn.sv
Ari Nevalainen
Ari Nevalainen
viestintäpäällikkö
040 4887 008
nev.arinynvara@unntn-uryvn.sv

© Koodiviidakko Oy 2017

Powered by ePressi & Sivuviidakko