Tiedote
Organisaatioiden itseohjautuvuutta tutkiva hanke käynnistyy Business Finlandin rahoituksella
ma helmik. 04 17:16:00 2019
Business Finland on myöntänyt rahoituksen Minimalist Organizational Design -hankkeelle. Hankkeessa tutkitaan, mitkä ovat itseorganisoituvan organisaation kipupisteet ja haasteet sekä tarkastellaan, mitä vaiheita organisaatiot käyvät läpi lisätessään itseohjautuvuutta. Hankkeeseen osallistuu joukko nimekkäitä suomalaisia yrityksiä, kuten Telia ja Metso Minerals. Yritysten sisäinen kehitystyö kytketään tutkimukseen mukaan.
”Pääsemme tutkimaan, miten itseohjautuvuutta voidaan johtaa ja mitä haasteita siihen liittyy”, kertoo tutkimusryhmään kuuluva yliopettaja Johanna Vuori Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta.
Itseohjautuvuudesta ja itseorganisoitumisesta on viime aikoina puhuttu paljon niin Suomessa kuin maailmalla. Itseohjautuvuuteen kannustavien yritysten työntekijöiden uskotaan reagoivan ketterämmin asiakkaiden tarpeisiin ja toimintaympäristön muutoksiin sekä olevan motivoituneempia, innovatiivisempia ja tuottavampia kuin perinteisessä organisaatiossa työskentelevät. Toisaalta itseohjautuvien organisaatioiden pelätään jättävän työntekijänsä heitteille ja kärsivän huonosta päätöksentekokyvystä.
Vaikka itseohjautuvuudesta puhutaan paljon, tutkittua tietoa organisaatioiden itseohjautumisesta on vähän.
”Itseorganisoituminen ei tarkoita sitä, ettei organisaatiolla ole mitään rakenteita. Rakenteita voi olla itse asiassa paljonkin. Mutta ne eivät perustu perinteiseen esimies-alainen –valtasuhteeseen, vaan tukevat jokaisen valtaa ja vastuuta tunnistaa, mitä tarvitaan päämäärään pääsemiseksi ja edetä itsenäisesti sitä kohti”, sanoo tutkijatohtori Frank Martela Aalto-yliopistosta.
”Itseohjautuvuuden lisäämiseen organisaatioissa liittyy avoimia kysymyksiä ja pelkoja. Vallan hajauttaminen työntekijöille ei johda kaaokseen tai tehottomuuteen, jos työntekijöillä on riittävät tiedot firman toiminnasta", toteaa yliopistolehtori Perttu Salovaara Tampereen yliopistosta.
Tutkijat ja mukana olevat yritykset käynnistävät hankkeen ajaksi Master Class -yhteistyön, jossa tutkimus ja yritysten omat kehitysprojektit tukevat toisiaan. Tutkimushankkeessa ovat Haaga-Helia ammattikorkeakoulun lisäksi mukana Aalto-yliopisto ja Tampereen yliopisto. Yrityksistä hankkeeseen osallistuvat Debora, JCDecaux, Metso Minerals, Suomen Tilaajavastuu ja Telia.
Lisäksi itseohjautuvuuden suomalaiset edelläkävijäorganisaatiot Futurice ja Reaktor ovat mukana hankkeessa omilla tutkimus- ja kehitysprojekteillaan.
Lisätietoja
Johanna Vuori, yliopettaja, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, johanna.vuori@haaga-helia.fi puh. 050 3104011
Perttu Salovaara, yliopistolehtori, Tampereen yliopisto, perttu.salovaara@tuni.fi, puh. 040 718 7000
Frank Martela, tutkijatohtori, Aalto-yliopisto, frank.martela@aalto.fi, puh. 050 5707916 (tavoitettavissa 11.2. alkaen)
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Tiede ja tutkimus
Yritykset keräävät asiakkaista yhä enemmän tietoja – asiakastietoja luovutetaan helpommin terveysalan toimijoille kuin päivittäistavarakaupoille
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.10.2019
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun koordinoimassa BIG DATA BIG BUSINESS (BIG) -hankkeessa on tuotettu uutta tietoa asiakastietojen luovuttamishalukkuudesta ja tiedon sensitiivisyydestä. Tutkimus osoitti, että kuluttajat suhtautuvat eri tavoin tietojen luovuttamiseen, kun tietojen kerääjinä ovat eri toimialat.
Yritykset keräävät tietoa asiakkaiden jättämistä digitaalisista jäljistä. Käyttäjistä jää t...
Yrittäjyys Hanketiedotteet Tiede ja tutkimus Markkinointi Mainonta
Organisaatioiden itseohjautuvuutta tutkiva hanke käynnistyy Business Finlandin rahoituksella
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 04.02.2019
Business Finland on myöntänyt rahoituksen Minimalist Organizational Design -hankkeelle. Hankkeessa tutkitaan, mitkä ovat itseorganisoituvan organisaation kipupisteet ja haasteet sekä tarkastellaan, mitä vaiheita organisaatiot käyvät läpi lisätessään itseohjautuvuutta. Hankkeeseen osallistuu joukko nimekkäitä suomalaisia yrityksiä, kuten Telia ja Metso Minerals. Yritysten sisäinen kehitystyö kytket...
Btob-myynnin digitalisaatio uudistaa myyjän roolia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 22.01.2018
Btob-myynnin digitalisoituminen asettaa yrityksille uudenlaisia haasteita, mutta samalla se tarjoaa niille mahdollisuuden hyödyntää digivälineitä ja -kanavia entistä paremmin. Tekes-rahoitteinen DIVA-tutkimushanke* selvitti vuosien 2015–2017 aikana, miten digitalisaatio vaikuttaa btob-ostajiin ja kokosi niiden pohjalta kattavat yrityssuositukset.
Digitaalisissa btob-ratkaisuissa kehittämisen var...
Hanketiedotteet Tiede ja tutkimus Tietotekniikka Markkinointi Koulutus