Tiedote
Ammatillisen koulutuksen reformi haastaa oppilaitoksia kehittymään
to toukok. 17 14:53:00 2018
Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset, ammatillisen koulutuksen uudistuminen sekä ammatillista koulutusta koskevat muuttuvat säädökset haastavat oppilaitoksia kehittymään ammatillisina kasvuyhteisöinä. Tuore julkaisu esittelee näkökulmia muutoksen aiheuttamiin haasteisiin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Tämän päivän työelämä tarvitsee perinteisten tutkintokoulutusten lisäksi lyhytkestoisia, työn ohella suoritettavia ja toisiaan tukevia koulutuskokonaisuuksia. Lisäksi järjestelmä tarvitsee uudistumista, jossa resursseja suunnataan nopean uudelleen kouluttautumisen markkinoiden syntyyn.
Nopea teknologinen kehitys, digitalisaatio, tekoäly ja robotiikka tuovat uudenlaisia mahdollisuuksia ja kehittämishaasteita koulutukseen ja työelämään. Digitalisaatio haastaa myös miettimään, miten erilaiset pedagogiset valinnat ja ratkaisut tukevat ammatillisessa koulutuksessa osaamistavoitteiden saavuttamista ja laatuvaatimusten toteutumista.
– Kehittämiseen liittyvä haaste piilee siinä, pystyvätkö ammatillinen koulutus ja työelämä reagoimaan oikeassa suunnassa ja ajoissa käsillä olevaan muutokseen, toteaa Haaga-Helian lehtori ja juuri julkaistun Ammatillisia opintoja yksilöllisesti. Kokemuksia ohjauksesta ja ammattilaisten yhteistyöstä -kirjan toimittaja Leena Nuutila.
Muutokset vaativat yhteistyötä ja arjen toimintatapojen juurtumista
Muutoksen tuomiin uusiin tilanteisiin on etsittävä entistä parempia ratkaisumalleja. Toimintakulttuurin muutoksesta voidaan puhua silloin, kun uudet, opiskelijalähtöiset toimintatavat toteutuvat oppilaitosyhteisössä satunnaisen sijasta säännöllisesti, ja ne koskevat koko oppilaitosyhteisöä.
– Parhaimmillaan uudistus antaa tulevaisuudessa opiskelijalle hyvät mahdollisuudet hyödyntää vahvuuksiaan ja näyttää entistä paremmin osaamistaan, mikä auttaa myös oikeanlaisen ja mielenkiintoisen työtehtävän löytämisessä, Nuutila painottaa.
Ammatillisia opintoja yksilöllisesti. Kokemuksia ohjauksesta ja ammattilaisten yhteistyöstä -kirjassa pohditaan opettajuuden muutosta ja uudistuneeseen ammatilliseen koulutukseen sisältyviä kehittämishaasteita. Julkaisun erilaisten artikkelien välityksellä lukija voi muodostaa kuvaa siitä, mitä opiskelijalähtöinen ohjaus merkitsee, mitä voivat olla erilaiset oppimisympäristöt ja millaista opettajuutta kohti halutaan kulkea.
Kirja on ESR-rahoitteisen Keskeyttäneet kouluun (KEKO) -hankkeen loppujulkaisu. Hankkeessa on vuosien 2016–2018 välillä haettu ratkaisuja opintonsa keskeyttäneiden ja keskeyttämisuhan alla olevien opiskelijoiden takaisin saamiseksi ammatillisiin perusopintoihin ja työelämäsidonnaiseen projektioppimiseen. Leena Nuutilan ja Haaga-Helian yliopettajan Eija Honkasen toimittama julkaisu on vapaasti ladattavissa Haaga-Helian verkkokaupasta.
Lisätietoa
Eija Honkanen, eija.honkanen@haaga-helia.fi, +358 40 488 7386
Leena Nuutila, leena.nuutila@haaga-helia.fi, +358 40 488 7400
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Hanketiedotteet
Yritykset keräävät asiakkaista yhä enemmän tietoja – asiakastietoja luovutetaan helpommin terveysalan toimijoille kuin päivittäistavarakaupoille
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.10.2019
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun koordinoimassa BIG DATA BIG BUSINESS (BIG) -hankkeessa on tuotettu uutta tietoa asiakastietojen luovuttamishalukkuudesta ja tiedon sensitiivisyydestä. Tutkimus osoitti, että kuluttajat suhtautuvat eri tavoin tietojen luovuttamiseen, kun tietojen kerääjinä ovat eri toimialat.
Yritykset keräävät tietoa asiakkaiden jättämistä digitaalisista jäljistä. Käyttäjistä jää t...
Yrittäjyys Hanketiedotteet Tiede ja tutkimus Markkinointi Mainonta
Ammatillisen koulutuksen reformi haastaa oppilaitoksia kehittymään
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 17.05.2018
Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset, ammatillisen koulutuksen uudistuminen sekä ammatillista koulutusta koskevat muuttuvat säädökset haastavat oppilaitoksia kehittymään ammatillisina kasvuyhteisöinä. Tuore julkaisu esittelee näkökulmia muutoksen aiheuttamiin haasteisiin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Tämän päivän työelämä tarvitsee perinteisten tutkintokoulutusten lisäksi lyhytkestoisia, työ...
Btob-myynnin digitalisaatio uudistaa myyjän roolia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 22.01.2018
Btob-myynnin digitalisoituminen asettaa yrityksille uudenlaisia haasteita, mutta samalla se tarjoaa niille mahdollisuuden hyödyntää digivälineitä ja -kanavia entistä paremmin. Tekes-rahoitteinen DIVA-tutkimushanke* selvitti vuosien 2015–2017 aikana, miten digitalisaatio vaikuttaa btob-ostajiin ja kokosi niiden pohjalta kattavat yrityssuositukset.
Digitaalisissa btob-ratkaisuissa kehittämisen var...
Hanketiedotteet Tiede ja tutkimus Tietotekniikka Markkinointi Koulutus