• Tiedotteet
  • Kuvat ja logot
  • Graafinen ohjeistus
  • Yhteyshenkilöt

Tiedote

Tutkimus: Leirintämatkailun suosio nousussa

to syysk. 19 10:42:00 2019

Leirintäalueiden yöpymismäärät ovat selvästi nousussa. Vuonna 2018 yöpymisiä oli yhteensä 1,8 miljoonaa. Nousu on 3,4 prosenttia vuodesta 2017. Erityisesti ulkomaalaisten yöpymismäärät on nousseet (+4,5 %). Ulkomaalaisten osuus on 18 prosenttia kaikista yöpymisistä.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa on tehty uusi tutkimus leirintämatkailun suosiosta, rahavirroista, rakenteesta sekä tulo- ja työllisyysvaikutuksista. Tutkimuksen teettäjinä ovat Suomen Leirintäalueyhdistys ry ja SF-Caravan ry.

Matkailijoiden rahan ja palveluiden käyttö kasvanut

Leirintämatkailun liikevaihto Suomessa on vuonna 2019 noin 215 miljoonaa euroa. Liikevaihto on kasvanut 9 prosenttia vuodesta 2017. Ala kerryttää yli 79,3 miljoonaa euroa veroja ja veroluonteisia maksuja.

Leirintäalueella majoittuva seurue käyttää rahaa vierailupaikkakunnallaan päivittäin keskimäärin 237 euroa. Henkilöä kohden rahaa kuluu päivässä noin 104 euroa, jolloin kasvua on 8 prosenttia edellisvuodesta. Valtaosa leirintämatkailijoiden rahankäytöstä kohdistuu leirintäalueen ulkopuolelle. Suurimpia hyötyjiä ovat ruokakaupat, huoltamot, kahvilat ja ravintolat. Tyypillinen leirintämajoitusta sisältävä matka maksaa koko seurueelta noin 1 300 euroa.

Leirintämatkailun työllisyysvaikutus Suomessa on noin 2 740 henkilötyövuotta. Se on noussut noin 221 henkilötyövuodella verrattuna vuoteen 2017. Leirintämatkailijoiden rahankäytön välitön työllisyysvaikutus on 1 848 henkilötyövuotta.

Leirintämatkailija on keskituloinen ja yli 35-vuotias

Leirintämatkailijoita innostavat matkalle eniten vapaus paikan ja ajan suhteen sekä matkakohteiden ja vaihtoehtojen monipuolisuus. Matkailijoina korostuvat yli 35-vuotiaat, aikuistaloudessa asuvat ja keskituloiset henkilöt.

Leirintämatkailun sesonki on laajentunut touko–kesäkuulle sekä syyskuulle verrattuna vuoteen 2017. Heinäkuu on säilyttänyt asemansa huippukuukautena. Mediaanikeskiarvon mukaan leirintäaluemajoituksen sisältävä matka kestää tyypillisesti viikon (kaksi yötä / leirintäalue). Karavaanareiden matkat ovat kestoltaan selvästi pitempiä kuin muiden leirintämatkailijoiden.

Tutkimuksen mukaan 84 prosenttia matkailijoista suosittelee hyvin tai melko todennäköisesti leirintäaluetta ystävilleen. Suosittelun keskiarvo 4,3 (asteikolla 1–5) on pysynyt korkeana. Leirintämatkailijoista lähes kaikki, 97 prosenttia, aikovat tehdä uuden matkan ensi vuonna. Vastaajista joka kolmannes ennakoi oman leirintämatkailunsa lisääntyvän lähivuosina.

Lisätietoa:

Antti Saukkonen, Suomen Leirintäalueyhdistys ry, 044 0595 931, antti.saukkonen@camping.fi

Timo Piilonen, SF-Caravan ry, 050 592 6561, timo.piilonen@karavaanarit.fi      

Petteri Ohtonen, tutkimuspäällikkö, Haaga-Helia, 040 826 8183, petteri.ohtonen@haaga-helia.fi

***

SUOMEN LEIRINTÄMATKAILUN RAHAVIRRAT SEKÄ TULO- JA TYÖLLISYYSVAIKUTUKSET 2019 -tutkimus

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Suomen Leirintäalueyhdistykseen kuuluvien leirintäalueiden asiakkaat sekä SF-Caravan ry:n uutiskirjeen tilanneet henkilöt (23 000). Tutkimukseen vastasi kaiken kaikkiaan noin 2 600 henkilöä (leirintäalueet 1 100 ja SF-Caravan ry:n uutiskirjeen tilanneet 1 500). Tiedonkeruu tehtiin 24.6.–18.8.2019. Tutkimuksen toteutti Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.

Suomen Leirintäalueyhdistys SLY on leirintäalueiden ja lomakylien markkinointi- ja edunvalvontaorganisaatio, jonka jäsenalueiden markkinaosuus kaikista Suomen leirintäalueyöpymisistä on 75 prosenttia.

SF-Caravan ry on leirintämatkailun valtakunnallinen keskusliitto, joka toimii karavaanareiden, muiden leirintämatkailijoiden ja heidän muodostamiensa yhdistysten valtakunnallisena edunvalvojana. SF-Caravanin jäsenenä on 79 yhdistystä, joiden yhteenlaskettu henkilöjäsenmäärä on 62 247.

Jaa tuttavalle:

Tiedotteet

Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailu käynnistyi

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.12.2019

Haaga-Helian ja MMA:n järjestämään Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–30.1.2020.
Kilpailun tarkoitus on palvella yrityksen myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista laajemminkin. Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin.
Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa a...

Yrittäjyys Markkinointi Koulutus Mainonta

Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019

Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...

Matkailu Koulutus

Haaga-Helialle Guinnessin maailmanennätys – 101 eri kansallisuuden edustajaa samaan aikaan saunassa

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 14.11.2019

Haaga-Helian opiskelijat onnistuivat tekemään virallisen Guinnessin maailmanennätyksen Helsingissä torstaina 14.11.2019.Tavoitteena oli koota yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään perinteikästä suomalaista saunakokemusta. Helsingissä Suomenlinnassa järjestetty Guinnessin ennätys onnistui hienosti, sillä saunassa oli samaan aikaan 101 kansallisuutta. Tapahtumassa oli paikalla Guinnessin...

Markkinointi Koulutus

Yhteyshenkilöt

Teemu Kokko
Teemu Kokko
rehtori, toimitusjohtaja
050 555 1131
grrzh.xbxxb@unntn-uryvn.sv
Ari Nevalainen
Ari Nevalainen
viestintäpäällikkö
040 4887 008
nev.arinynvara@unntn-uryvn.sv

© Koodiviidakko Oy 2017

Powered by ePressi & Sivuviidakko