Tiedote
Mitä nuoret, maahanmuuttajat ja ikäihmiset toivovat digipalveluilta?
to tammik. 11 08:50:00 2018
"Yhteiskuntamme ei pyöri ilman digitaalisia palveluja. Koulujen kirjat vaihtuvat tableteiksi, ja opintosuunnitelmiin on lisätty koodaaminen. Kaupoissa on itsepalvelukassat, jotka lukevat hinnat digitaalisesti, robotit hoitavat jakelun ja autot ajavat ilman kuljettajaa. Myös kansalaisten työnhakupalvelut, sosiaalietuuksien hakeminen ja vakuutuspalvelut on siirretty verkkoon. Digitaalisuuden mukanaan tuomia vaikutuksia voi luetella loputtomiin." Näin kirjoittaa Haaga-Helian projektipäällikkö Merja Drake tuoreessa Innostusta, etsintää ja opastusta. Nuorten, maahanmuuttajien ja ikäihmisten kokemuksia digipalveluista -julkaisussa.
Keväällä 2016 liikkeelle lähteneen Uudenmaan liiton rahoittaman ja kolmen ammattikorkeakoulun, Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian, Digisti Fiksu-hankkeen tavoitteena on ollut selvittää, miten nuoret, maahanmuuttajat ja ikäihmiset käyttävät digitaalisia palveluja ja millaisia palveluja tai palvelumalleja näiltä kohderyhmiltä puuttuu.
"Ihmisten digitaaliset valmiudet ja myös tarpeet käyttää digitaalisia palveluja vaihtelevat eri elämäntilanteissa. Tästä syystä digikäyttäjästä ei voida piirtää yhtä ainoaa kaiken kattavaa kuvaa, vaan digitaalisuuden kehittämiseksi tarvitaan erilaisia käyttäjäskenaarioita", Drake huomauttaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eri tarpeet ja toiveet korostuvat eri elämänvaiheissa. Esimerkiksi nopeat ja helppokäyttöiset ratkaisut näyttävät olevan etenkin nuorten toiveena, jota esimerkiksi viranomaispalvelut eivät kuitenkaan täysin täytä. Maahanmuuttajat kaipaavat puolestaan selkeää kieltä ja visuaalisuutta palvelujen tueksi. Ikäihmisille taas kasvokkaiset ja puhelinpalvelut ovat edelleen tärkeitä; pelkät chattibotit eivät vielä osaa ratkoa ikäihmisten teknologiaan ja digitaalisuuteen liittyviä ongelmia. Digitaalisten palvelujen kehittäjien tulisikin huomioida erilaisten käyttäjien taidot ja tarpeet. Yksi ja sama palvelu ei sovi kaikille.
Tutkimuksen keskeisimmät tulokset on nyt kerätty Digisti Fiksu -hankkeen julkaisuun, Innostusta, etsintää ja opastusta. Nuorten, maahanmuuttajien ja ikäihmisten kokemuksia digipalveluista. Julkaisu on vapaasti ladattavissa Haaga-Helian verkkokaupassa https://shop.haaga-helia.com.
Lisätietoa
Merja Drake
projektipäällikkö, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
merja.drake(at)haaga-helia.fi
+35850 327 5659
http://www.digistifiksu.fi/
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Tiede ja tutkimus
Yritykset keräävät asiakkaista yhä enemmän tietoja – asiakastietoja luovutetaan helpommin terveysalan toimijoille kuin päivittäistavarakaupoille
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.10.2019
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun koordinoimassa BIG DATA BIG BUSINESS (BIG) -hankkeessa on tuotettu uutta tietoa asiakastietojen luovuttamishalukkuudesta ja tiedon sensitiivisyydestä. Tutkimus osoitti, että kuluttajat suhtautuvat eri tavoin tietojen luovuttamiseen, kun tietojen kerääjinä ovat eri toimialat.
Yritykset keräävät tietoa asiakkaiden jättämistä digitaalisista jäljistä. Käyttäjistä jää t...
Yrittäjyys Hanketiedotteet Tiede ja tutkimus Markkinointi Mainonta
Organisaatioiden itseohjautuvuutta tutkiva hanke käynnistyy Business Finlandin rahoituksella
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 04.02.2019
Business Finland on myöntänyt rahoituksen Minimalist Organizational Design -hankkeelle. Hankkeessa tutkitaan, mitkä ovat itseorganisoituvan organisaation kipupisteet ja haasteet sekä tarkastellaan, mitä vaiheita organisaatiot käyvät läpi lisätessään itseohjautuvuutta. Hankkeeseen osallistuu joukko nimekkäitä suomalaisia yrityksiä, kuten Telia ja Metso Minerals. Yritysten sisäinen kehitystyö kytket...
Btob-myynnin digitalisaatio uudistaa myyjän roolia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 22.01.2018
Btob-myynnin digitalisoituminen asettaa yrityksille uudenlaisia haasteita, mutta samalla se tarjoaa niille mahdollisuuden hyödyntää digivälineitä ja -kanavia entistä paremmin. Tekes-rahoitteinen DIVA-tutkimushanke* selvitti vuosien 2015–2017 aikana, miten digitalisaatio vaikuttaa btob-ostajiin ja kokosi niiden pohjalta kattavat yrityssuositukset.
Digitaalisissa btob-ratkaisuissa kehittämisen var...
Hanketiedotteet Tiede ja tutkimus Tietotekniikka Markkinointi Koulutus