Tiedote
Innostus on uuden työn kovaa ydintä - Leading Passion -tutkimushanke tutkii suomalaisen työinnostuksen anatomiaa
ke marrask. 15 11:45:00 2017
Työelämässä innostus mielletään herkästi päämäärättömäksi haahuiluksi tai tehottomuudeksi. Tekesin rahoittama Leading Passion -tutkimushanke esittää loppuseminaarissaan Otaniemessä 16.11.2017, että innostus on kaukana turhasta puuhastelusta; se on uuden työn kovinta ydintä. Kun yhä useampi rutiinitehtävä korvataan automaatiolla, on sekä jäljelle jäävissä että uusissa työtehtävissä yhä tärkeämpää se, minkälaisella energialla ja intohimolla työntekijät suhtautuvat työhönsä. Innostus voi tuottaa yritykselle parempaa kilpailukykyä ja tyytyväisempiä työntekijöitä.
- Olemme Leading Passion -hankkeessa määrittäneet suomalaisen työn innostuksen anatomian, jonka lähtökohtana on ajatus innostuksen yksilökohtaisuudesta. Innostus on jokaisen työntekijän henkilökohtainen kokemus, jolloin omien innostuksen lähteiden ja sen esteiden tunnistamisen merkitys korostuu. Innostusta on mahdollista löytää kaikista työnkuvista ja kaikenikäisenä, vaikka se aina näkyisikään ulospäin, toteaa Leading Passion -hankkeen vetäjä, yliopettaja Johanna Vuori Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta.
Ihmisillä on myös hyvin erilaisia odotuksia innostuksen johtamisesta, mikä vaatii johtajuuden uudelleenajattelua. Johtaja ei voi määrätä työntekijöitä innostumaan, vaikka voi toiminnallaan, kuten kuka tahansa muu työyhteisön jäsen, tappaa innostuksen. Esimies ei voi myöskään synnyttää innostusta, ainoastaan tukea sen muodostumista osoittamalla alaisilleen luottamusta ja antamalla heille sopivasti vapautta, vastuuta ja mahdollisuuksia muokata omaa työnkuvaansa innostavammaksi.
Jotta innostuminen linkittyy osaksi yhteisön kulttuuria, tulee työkulttuurin vaikuttaa yksilön motivaatiotekijöihin, kannustaa työyhteisön jäseniä kehittämään omaa työtään ja tukea kokemusta siitä, että jokainen on työyhteisönsä merkityksellinen jäsen. Esimiesten ja alaisten tulisi toimia yhdessä innostuksen tukemiseksi ja sen esteiden poistamiseksi. Työntekijöiden tulee myös ottaa enemmän vastuuta itsensä ja muiden innostumisesta. Yhdessä rakennettu innostusmyönteinen ilmapiiri on tehokkain väline innostuksen lisäämiseksi.
Leading Passion -hankkeessa ovat mukana Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Filosofian Akatemia, Aalto-yliopisto, Santander Consumer Finance, Suomen Ekonomit, Clear Channel Finland ja Pipelife Finland. Hankkeen loppuseminaari on avoin maksuton tilaisuus. Ohjelma ja ilmoittautuminen http://goo.gl/vobSKU.
Seminaarissa julkistetaan myös hankkeen kirja ”Ihan intona! Miten innostusta johdetaan” (toim. Tuukka Kostamo). Painettu julkaisu on ostettavissa 23.11. jälkeen Haaga-Helian verkkokaupasta: https://shop.haaga-helia.com. Sähköinen julkaisu on vapaasti ladattavissa verkkokaupasta heti seminaarin jälkeen.
Lisätietoja
Johanna Vuori, yliopettaja, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu: johanna.vuori@haaga-helia.fi, puh. 050 310 4011
Reima Launonen, hankejohtaja, Filosofian Akatemia: reima.launonen@filosofianakatemia.fi, puh. 040 847 3186
Tuukka Kostamo, tutkija, Aalto-yliopisto: tuukka.kostamo@aalto.fi, puh 050 340 5460
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Tiede ja tutkimus
Yritykset keräävät asiakkaista yhä enemmän tietoja – asiakastietoja luovutetaan helpommin terveysalan toimijoille kuin päivittäistavarakaupoille
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.10.2019
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun koordinoimassa BIG DATA BIG BUSINESS (BIG) -hankkeessa on tuotettu uutta tietoa asiakastietojen luovuttamishalukkuudesta ja tiedon sensitiivisyydestä. Tutkimus osoitti, että kuluttajat suhtautuvat eri tavoin tietojen luovuttamiseen, kun tietojen kerääjinä ovat eri toimialat.
Yritykset keräävät tietoa asiakkaiden jättämistä digitaalisista jäljistä. Käyttäjistä jää t...
Yrittäjyys Hanketiedotteet Tiede ja tutkimus Markkinointi Mainonta
Organisaatioiden itseohjautuvuutta tutkiva hanke käynnistyy Business Finlandin rahoituksella
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 04.02.2019
Business Finland on myöntänyt rahoituksen Minimalist Organizational Design -hankkeelle. Hankkeessa tutkitaan, mitkä ovat itseorganisoituvan organisaation kipupisteet ja haasteet sekä tarkastellaan, mitä vaiheita organisaatiot käyvät läpi lisätessään itseohjautuvuutta. Hankkeeseen osallistuu joukko nimekkäitä suomalaisia yrityksiä, kuten Telia ja Metso Minerals. Yritysten sisäinen kehitystyö kytket...
Btob-myynnin digitalisaatio uudistaa myyjän roolia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 22.01.2018
Btob-myynnin digitalisoituminen asettaa yrityksille uudenlaisia haasteita, mutta samalla se tarjoaa niille mahdollisuuden hyödyntää digivälineitä ja -kanavia entistä paremmin. Tekes-rahoitteinen DIVA-tutkimushanke* selvitti vuosien 2015–2017 aikana, miten digitalisaatio vaikuttaa btob-ostajiin ja kokosi niiden pohjalta kattavat yrityssuositukset.
Digitaalisissa btob-ratkaisuissa kehittämisen var...
Hanketiedotteet Tiede ja tutkimus Tietotekniikka Markkinointi Koulutus