Tiedote
Moniaistinen The Box -hanke toi virtuaalijoulupukin tutuksi miljoonille japanilaisille
ma syysk. 04 17:04:00 2017
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Tekesin The Box -elämyshanke teki virtuaalisen joulupukin tutuksi miljoonille japanilaisille elokuussa, kun Japanin suurilevikkisimpiin sanomalehtiin kuuluva The Yomiuri Shimbun esitteli suomalaista koululaitosta. Artikkeli alkoi komeasti vierailulla Haagan kampuksen Boxin virtuaalisessa joulupukin pajassa.
Japanin viiden suurimman päivälehden joukkoon kuuluvan The Yomiuri Shimbun -lehden, jonka levikki on yli 9 miljoonaa kappaletta, toimittaja Yukiko Furusawa tutustui Haaga-Helia ammattikorkeakouluun. Jutussaan hän kertoi vierailusta Haagan kampuksen The Box -hankkeen virtuaalisessa joulupukin pajassa. Suomalainen joulumatkailukin tuli näin tutuksi miljoonille lukijoille.
Virtuaalisen Suomi-matkailun tunnetuksi tekeminen on ollutkin Haaga-Helian koulutusviennin projektijohtaja Ari Björkqvistin tavoitteena:
”Vastaavissa boxeissa useammat aasialaiset voisivat kokea suomalaisen joulupukin esimerkiksi japanilaisissa kauppakeskuksissa. Olisi hienoa, jos yritykset innostuisivat Box-teknologiasta ja aloittaisimme yhteistyön”, Björkqvist kertoi toimittajalle.
Haaga Boxin joulupukin pajassa oltiin suorassa yhteydessä Rovaniemelle, josta fyysinen joulupukki siirtyi rikastetun teknologian keinoin reaaliajassa pääkaupunkiin. Kokemus Joulupukin Kammarista oli kokijalleen aito, sillä osin opiskelijavoimin rakennettu 270°-miljöö ja tarina, äänet ja tuoksut muodostivat kokonaisvaltaisen elämyksen. Virtuaalitonttulan sisätiloissa yhdistyivät perinteiset lavasteet ja 3D-mäpätty (videomapping) suora lähetys Napapiiriltä.
Artikkeli toimi hyvänä mainoksena paitsi suomalaiselle koulutusjärjestelmälle mutta myös rovaniemeläiselle joulumatkailulle.
The Box -hanke on ehdolla Vuoden innovaatioksi Suomen matkatoimistoalan liiton Finnish Travel Galassa. Ammattilaisraati julistaa voittajat 21.9.2017.
The Box -virtuaalitonttulan teknisiä tietoja:
• Videomapping on tällä hetkellä kovassa nousussa mm. musiikkiesityksissä, teatterissa ja mainosalalla. Immersiota tavoitteleva tekninen ratkaisu tuoksuineen ja äänineen harhauttaa katsojan käsitystä perspektiivistä.
• Kaksisuuntainen lyhyen viiveen videoyhteys toteutettiin hyödyntämällä videopuhelupalveluista tuttua WebRTC-teknologiaa.
• Joulupukin Kammarilla tuotettu ammattitasoinen kuva ja ääni saatiin nykyisillä internetyhteyksillä välitettyä Haaga Boxiin jopa 1080p 4 Mbps -laadulla ja muutaman sekunnin kymmenesosan viiveellä. Videon laatu ja latenssi adaptoituvat automaattisesti käytettävän yhteyden mukaan ja takasivat pätkimättömän yhteyden Haaga Boxin ja Joulupukin Kammarin välillä.
Lisätiedot, haastattelu- ja Haaga Boxin vierailupyynnöt
Pasi Tuominen, projektipäällikkö, p. 040 488 7536 tai pasi.tuominen@haaga-helia.fi
Lisätiedot ja hi-res-lehdistökuvat
Eeva Puhakainen, hankeviestintä, p. 040 488 7166 tai eeva.puhakainen@haaga-helia.fi
(lo-res-kuvia ladattavissa osoitteessa http://www.thebox.fi/media/)
Tutustu The Boxiin
verkossa http://www.thebox.fi, Facebookissa https://www.facebook.com/imagineeringbox/
Instagramissa https://www.instagram.com/the_box_project/ ja Twitterissä https://twitter.com/theboxfinland
The Box -hankkeessa syntyy vuosina 2016–2018 useita rikastetun todellisuuden palveluympäristöjä. Hanke tarjoaa yrityksille uudenlaisia palvelutilojen ja tuotteiden testaus- ja mittausalustoja. Gastro Helsinki -messuilla 01/2016 lanseeratussa hankkeessa on muun muassa selvitetty, miten rikastettu ja sekoitettu todellisuus vaikuttaa asiakaskokemukseen ravintola-alalla. Aidon baristan tarjoilema standardoitu kahvituote sai uudenlaisia konnotaatioita riippuen siitä, maistettiinko sitä ketjun aidossa kahvilassa vai siellä kuvatun kuvamateriaalin keskellä elämystilassa.
Hankkeen yhteiskumppaneita ovat Tekesin ja Haaga-Helia amk:n lisäksi Manchester Metropolitan University, Universidado do Algrave, Hotelschool den Hague, Metos, Pixoi, Pinto, CMB Ravintolat, Flik, Fantasia Works, Hotel Haaga ja Sinebrychoff sekä Ähtäri Zoo.
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Markkinointi
Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailu käynnistyi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.12.2019
Haaga-Helian ja MMA:n järjestämään Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–30.1.2020.
Kilpailun tarkoitus on palvella yrityksen myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista laajemminkin. Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin.
Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa a...
Haaga-Helialle Guinnessin maailmanennätys – 101 eri kansallisuuden edustajaa samaan aikaan saunassa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 14.11.2019
Haaga-Helian opiskelijat onnistuivat tekemään virallisen Guinnessin maailmanennätyksen Helsingissä torstaina 14.11.2019.Tavoitteena oli koota yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään perinteikästä suomalaista saunakokemusta. Helsingissä Suomenlinnassa järjestetty Guinnessin ennätys onnistui hienosti, sillä saunassa oli samaan aikaan 101 kansallisuutta. Tapahtumassa oli paikalla Guinnessin...
Suomi isännöi World Sauna Record -yritystä
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 08.11.2019
Suomi tunnetaan ympäri maailmaa saunakulttuuristaan. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kansainvälisen liiketalouden opiskelijat järjestävät virallisen Guinnessin ennätystenkirjan World Sauna Challenge -maailmanennätysyrityksen Helsingissä Suomenlinnassa torstaina 14.11.2019. Jotta maailmanennätys saataisiin rikottua, tapahtumaan tulee saada kasaan yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään pe...