Tiedote
Tutkimus: Yrityspäättäjät suosivat perinteisempiä digitaalisia palvelukanavia - mikroyritykset ovat digitaalisen ostamisen kärkijoukkoa
pe toukok. 12 08:53:00 2017
Sosiaalinen media ei ole vielä lyönyt läpi B2B-myyntiin liittyvänä digitaalisena palveluna. Yrityspäättäjät pitävät tärkeimpinä ostamiseen liittyvinä digitaalisina palveluina verkkomaksujärjestelmää, sähköpostia, hakukoneita ja verkkosivustoja, kertoo DIVA-tutkimushankkeeseen kuuluva kyselytutkimus. Tärkeyslistan häntäpäähän jäivät sosiaalinen media, verkkokeskustelut ja kuvasisältöyhteisöt.
Runsaalle 2 300:lle yrityspäättäjälle tehdyn tutkimuksen mukaan tärkeysarvot vaihtelivat iän mukaan, kertoo markkinoinnin professori Tommi Laukkanen Itä-Suomen yliopistosta.
- Iso osa vastaajista tuli suurista yrityksistä, joissa ikä korreloi johtoasemaan. Vanhemmat vastaajat painottivat sellaisia digitaalisia palveluita, jotka ovat olleet olemassa kauemmin ja joihin he ovat tottuneet, Laukkanen tulkitsi tuloksia.
Kyselytutkimus oli osa DIVA-tutkimushanketta, jota esiteltiin Haaga-Helian seminaarissa torstaina. Tekesin rahoittaman hankkeen tutkimuspuolesta vastaavat Haaga-Helia, VTT, Turun ammattikorkeakoulu, Tekes ja Itä-Suomen yliopisto. Yrityskumppaneina ovat mukana Avarn, Digia, Martela, Telia ja Terveystalo.
DIVA-tutkimus ei tue amerikkalaisväitettä, jonka mukaan lähes 60 prosenttia ostopäätöksistä syntyisi jo digikanavissa. Suomessa päädyttiin siihen, että vain 27 prosenttia B2B-ostajista käytti digikanavaa viimeisimmässä hankinnassaan. Heistä 43 % prosenttia teki ostopäätöksen verkossa. Ostopäätöksen verkossa tehneistä 68 % teki myös itse hankinnan verkossa.
Muita enemmän digitaalisia yrityspalveluita käyttivät yksityisen sektorin yritykset, alle kymmenen hengen mikroyritykset sekä ylin johto ja yrittäjät.
Lisätietoja:
Professori Tommi Laukkanen, Itä-Suomen yliopisto, tommi.laukkanen@uef.fi , puh. 050 438 7423 Projektipäällikkö DIVA-hanke,
Yliopettaja Johanna Vuori, Haaga-Helia, puh. 050 310 4011
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet
Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailu käynnistyi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.12.2019
Haaga-Helian ja MMA:n järjestämään Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–30.1.2020.
Kilpailun tarkoitus on palvella yrityksen myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista laajemminkin. Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin.
Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa a...
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helialle Guinnessin maailmanennätys – 101 eri kansallisuuden edustajaa samaan aikaan saunassa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 14.11.2019
Haaga-Helian opiskelijat onnistuivat tekemään virallisen Guinnessin maailmanennätyksen Helsingissä torstaina 14.11.2019.Tavoitteena oli koota yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään perinteikästä suomalaista saunakokemusta. Helsingissä Suomenlinnassa järjestetty Guinnessin ennätys onnistui hienosti, sillä saunassa oli samaan aikaan 101 kansallisuutta. Tapahtumassa oli paikalla Guinnessin...