Tiedote
Tutkimus: Yrityspäättäjät suosivat perinteisempiä digitaalisia palvelukanavia - mikroyritykset ovat digitaalisen ostamisen kärkijoukkoa
pe toukok. 12 08:53:00 2017
Sosiaalinen media ei ole vielä lyönyt läpi B2B-myyntiin liittyvänä digitaalisena palveluna. Yrityspäättäjät pitävät tärkeimpinä ostamiseen liittyvinä digitaalisina palveluina verkkomaksujärjestelmää, sähköpostia, hakukoneita ja verkkosivustoja, kertoo DIVA-tutkimushankkeeseen kuuluva kyselytutkimus. Tärkeyslistan häntäpäähän jäivät sosiaalinen media, verkkokeskustelut ja kuvasisältöyhteisöt.
Runsaalle 2 300:lle yrityspäättäjälle tehdyn tutkimuksen mukaan tärkeysarvot vaihtelivat iän mukaan, kertoo markkinoinnin professori Tommi Laukkanen Itä-Suomen yliopistosta.
- Iso osa vastaajista tuli suurista yrityksistä, joissa ikä korreloi johtoasemaan. Vanhemmat vastaajat painottivat sellaisia digitaalisia palveluita, jotka ovat olleet olemassa kauemmin ja joihin he ovat tottuneet, Laukkanen tulkitsi tuloksia.
Kyselytutkimus oli osa DIVA-tutkimushanketta, jota esiteltiin Haaga-Helian seminaarissa torstaina. Tekesin rahoittaman hankkeen tutkimuspuolesta vastaavat Haaga-Helia, VTT, Turun ammattikorkeakoulu, Tekes ja Itä-Suomen yliopisto. Yrityskumppaneina ovat mukana Avarn, Digia, Martela, Telia ja Terveystalo.
DIVA-tutkimus ei tue amerikkalaisväitettä, jonka mukaan lähes 60 prosenttia ostopäätöksistä syntyisi jo digikanavissa. Suomessa päädyttiin siihen, että vain 27 prosenttia B2B-ostajista käytti digikanavaa viimeisimmässä hankinnassaan. Heistä 43 % prosenttia teki ostopäätöksen verkossa. Ostopäätöksen verkossa tehneistä 68 % teki myös itse hankinnan verkossa.
Muita enemmän digitaalisia yrityspalveluita käyttivät yksityisen sektorin yritykset, alle kymmenen hengen mikroyritykset sekä ylin johto ja yrittäjät.
Lisätietoja:
Professori Tommi Laukkanen, Itä-Suomen yliopisto, tommi.laukkanen@uef.fi , puh. 050 438 7423 Projektipäällikkö DIVA-hanke,
Yliopettaja Johanna Vuori, Haaga-Helia, puh. 050 310 4011
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Tietotekniikka
Digi Day –tapahtumassa tarjolla digitaalisuutta ja inspiraatiota – Digi Day 2018 –tapahtuma ”Inspiration Changes the World” järjestetään 14.2. Porvoo Campuksella
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 31.01.2018
Digi Day -tapahtuma valtaa Porvoo Campuksen 14.2. Tapahtuma tarjoaa tilaisuuden tutustua digitaalisuuden uusimpiin trendeihin, tulevaisuuden mahdollisuuksiin sekä inspiroitua alan ammattilaisten pitämistä puheista ja työpajoista. Porvoo Campuksen tapahtumatuotannon opiskelijat vastaavat tapahtuman järjestämisestä.Digi Day -tapahtuman teemana on tänä vuonna inspiraatio. Digitalisaatio tarjoaa lukem...
Btob-myynnin digitalisaatio uudistaa myyjän roolia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 22.01.2018
Btob-myynnin digitalisoituminen asettaa yrityksille uudenlaisia haasteita, mutta samalla se tarjoaa niille mahdollisuuden hyödyntää digivälineitä ja -kanavia entistä paremmin. Tekes-rahoitteinen DIVA-tutkimushanke* selvitti vuosien 2015–2017 aikana, miten digitalisaatio vaikuttaa btob-ostajiin ja kokosi niiden pohjalta kattavat yrityssuositukset.
Digitaalisissa btob-ratkaisuissa kehittämisen var...
Hanketiedotteet Tiede ja tutkimus Tietotekniikka Markkinointi Koulutus
Mitä nuoret, maahanmuuttajat ja ikäihmiset toivovat digipalveluilta?
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.01.2018
"Yhteiskuntamme ei pyöri ilman digitaalisia palveluja. Koulujen kirjat vaihtuvat tableteiksi, ja opintosuunnitelmiin on lisätty koodaaminen. Kaupoissa on itsepalvelukassat, jotka lukevat hinnat digitaalisesti, robotit hoitavat jakelun ja autot ajavat ilman kuljettajaa. Myös kansalaisten työnhakupalvelut, sosiaalietuuksien hakeminen ja vakuutuspalvelut on siirretty verkkoon. Digitaalisuuden mukanaa...