Tiedote
Suomalainen ruoka kiinnostaa maailmalla
ke toukok. 31 09:30:00 2017
Suomalaisesta ruoasta kirjoitetaan erittäin positiivisesti englanninkielisessä mediassa, ilmeni Haaga-Heliassa tänä keväänä tehdyn opinnäytetyön tuloksista. Aineistossa oli ruokaa käsitteleviä artikkeleita yhteensä liki 1 200 kappaletta.
Suomalainen ruoka ei ole kovin tunnettua maailmalla. Tutkimuksen mukaan vuosina 2012–2015 englanninkielisessä mediassa julkaistuissa artikkeleissa suomalaisesta ruoasta kirjoitetaan suhteellisen vähän, mutta erittäin positiivisesti. Sanat suomalainen, perinteinen, pohjoismainen, skandinaavinen, herkullinen, kausiluontoinen ja tuore nousivat eniten esiin artikkeleissa. Monet toimittajista olivat ennakkoluuloistaan huolimatta positiivisesti yllättyneitä suomalaisesta ruoasta. Vetovoimatekijöiksi nousivat luonnonmukaisuus ja terveellisyys.
Makaronilaatikon ja poronkäristyksen sijaan artikkeleissa esiintyi raaka-aineita ja etenkin marjat ja kalaruoat. Marjoista puolukka, lakka ja mustikka mainittiin sekä kalaruoista silakka, lohi ja ravut.
Suomalainen ruoka oli mukana myös kolmessa listauksessa vuonna 2014:
1. Kemin LumiRavintola, 4. sija 101 foodie experiences around the world -listauksessa
2. Murun ”pop-down” ravintola Lohjan Tytyri Kaivoksessa, 10. sija 10 Restaurants in the weirdest places -listauksessa
3. Fresh from Finland, 4. sija 10 innovative food projects reconnecting eaters and producers -listauksessa
Kahvilamainintoja oli artikkeleissa vain 10 ja niissä mainittiin Cafe Engel kolme kertaa. Ravintolamainintoja oli yhteensä 131 ja eniten mainintoja sai jo lopettanut Chez Dominique. Muita paljon mainittuja ravintoloita olivat Nokka, Spis, Chef & Sommelier, Ask ja Olo. Paikoista Helsinki mainittiin artikkeleissa eniten, yhteensä 39 kertaa. Ruokakuvissa oli eniten ravintoloiden ruoka-annoksia. Yksi toimittaja mainitsi syöneensä lohikeittoa saunassa.
Johtopäätöksistä ilmeni, että suomalaisen ruoan kehittämisessä tulisi korostaa paikallisuutta ja ruokakokemusten autenttisuutta. Ruoanlaiton kaltaisiin yhdessä tehtäviin aktiviteetteihin pitäisi saada lisää tarjontaa. Kansainvälisen median rooli, sen yhteys markkinointiin ja etenkin sosiaalisen median suosio ovat huimassa kasvussa tällä hetkellä ruokamatkailussa. Suuren suosion saavuttaneilla ruokatapahtumilla on Suomessa tulevaisuudessa jalansija. Suomalaisista ruokaelämyksistä taas nousi vahvasti esiin luonnonläheisyys ja Lapin eksoottiset ruokailukokemukset, josta viimeinen on pärjännyt kansainvälisissäkin vertailuissa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli RUOKA&MATKAILU-hanke ja aineiston oli kerännyt mediatoimisto Visit Finlandin toimesta. Aineisto käsitti 1 175 artikkelia ja noin 10 prosenttia aineistosta eli 105 artikkelia käsitteli ruokamatkailua.
Lisätietoja
Haaga-Helian matkailun liikkeenjohdon opiskelijat ja opinnäytetyön tekijät:
Jenni Hakala-Deiró, jenniferh79@hotmail.com, 040 739 6692
Anu Pitkänen, anupitkanen7@gmail.com, 040 182 4610
Ohjaaja: Kristiina Adamsson, Haaga-Helia, kristiina.adamsson@haaga-helia.fi, 040 488 7595
Koko työ on luettavissa osoitteessa: http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510240
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Matkailu
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helia digitoi suomalaisen talviurheilumaiseman Pekingin talviurheilumessuille
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 18.10.2019
Yksi maailman suurimmista talviurheilumessuista, World Winter Sports Expo, järjestetään Pekingissä 17.-20. lokakuuta. Tapahtuman Suomi-paviljonki esittelee suomalaista osaamista messuvieraille. Haaga-Helian kehittämä The Box -elämyshanke on toteuttanut Suomi-paviljongin moniaistiseksi sekoitetun todellisuuden tilaksi.World Winter Sports Expo on yksi Suomen talviurheiluvuoden 2019 päätapahtumista. ...
Tutkimus: Leirintämatkailun suosio nousussa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 19.09.2019
Leirintäalueiden yöpymismäärät ovat selvästi nousussa. Vuonna 2018 yöpymisiä oli yhteensä 1,8 miljoonaa. Nousu on 3,4 prosenttia vuodesta 2017. Erityisesti ulkomaalaisten yöpymismäärät on nousseet (+4,5 %). Ulkomaalaisten osuus on 18 prosenttia kaikista yöpymisistä.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa on tehty uusi tutkimus leirintämatkailun suosiosta, rahavirroista, rakenteesta sekä tulo- ja työll...