Tiedote
Tutkimus: Matkailun tietoaineistoja hyödynnetään matkailuyritysten liiketoiminnassa monipuolisesti
ti toukok. 24 08:31:00 2016
Matkailu- ja majoitustilastoja hyödynnettiin eniten tietoaineistoista. Tuoreista Matkailun tietoaineistoista hyödyllisimmiksi arvioitiin Visit Finlandin markkinakatsaukset eri kansallisuuksittain sekä Matkailijatutkimus 2014. Matkailun tietoaineistojen tunnettavuudessa ja hyödyntämisessä on vielä toivomisen varaa.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja TEM:n matkailun tietoaineistojen hyödynnettävyystutkimus selvitti, että 68 prosenttia tutkimukseen osallistuneista matkailuyritysten edustajista hyödyntävät matkailun tietoaineistoja liiketoiminnassaan monien liiketoiminnan osa-alueiden kehittämiseen ja seurantaan.
Tutkimukseen osallistui 188 matkailuyritysten edustajaa. Vastaajista lähes puolet vastaajista (43 %) oli hyödyntänyt matkailu- ja majoitustilastoja. Matkailu ja majoitustilastoista hyödyllisimmiksi arvioitiin matkailijoiden rahankäyttö(kulutus), matkailijoiden vuosittaiset ja kuukausittaiset yöpymiset saapumismaittain. Aika- tai resurssipula osoittautui pääsyyksi, jos matkailun tietoaineistoja hyödynnetty. Tällaisia yrityksiä oli peräti kolmannes (32 %) tutkimukseen osallistuneista yrityksistä.
Matkailun tietoaineistoja hyödynnettiin matkailuyrityksissä myyntiin- ja markkinointiin (67 %), tuotekehitykseen (41 %) ja strategiseen suunniteluun (36 %), budjetointiin ja liiketoiminta suunnitelmaan laatimiseen (27 %), kansainvälistymiseen (17 %), investointeihin ja muihin rahoituspäätöksiin (14 %) sekä yleiseen seurantaa (1 %).
Suosituimpia tietolähteitä olivat Visit Finlandin, Maran ja Tilastokeskuksen verkkosivut.
Matkailun toimialaraporttien kehityskohteet
Aikaisemmin julkaistut matkailun toimialaraportit koettiin edelleen hyödyllisiksi. Seuraavaksi julkaistavan matkailun toimialaraportin toivottiin sisältävän tulevaisuuteen suuntautuvia ennusteita ja trenditietoa, tiivistelmää tärkeimmistä koti- ja ulkomaisista matkailijasegmenteistä sekä tiivistelmää tärkeimmistä matkailututkimuksista. Matkailun toimialaraportin laajuudeksi vastaajat toivoivat tiiviin 20 sivun tietopaketin. Vastaajista yli puolet toivoivat seuraavan matkailun toimialaraportin aiheeksi matkailun yleistoimialaraporttia kaikista matkailun toimialoista.
Lisätietoja:
Juha Riikonen, puh +358 40 863 5330, juha.riikonen@myy.haaga-helia.fi
Markus Häyhtiö, puh + 358 45 1200 304, markus.hayhtio@haaga-helia.fi
Haaga-Helia, Pajuniityntie 11, 00320 Helsinki, puh. (09) 229 611
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Koulutus
Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailu käynnistyi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.12.2019
Haaga-Helian ja MMA:n järjestämään Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–30.1.2020.
Kilpailun tarkoitus on palvella yrityksen myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista laajemminkin. Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin.
Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa a...
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helialle Guinnessin maailmanennätys – 101 eri kansallisuuden edustajaa samaan aikaan saunassa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 14.11.2019
Haaga-Helian opiskelijat onnistuivat tekemään virallisen Guinnessin maailmanennätyksen Helsingissä torstaina 14.11.2019.Tavoitteena oli koota yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään perinteikästä suomalaista saunakokemusta. Helsingissä Suomenlinnassa järjestetty Guinnessin ennätys onnistui hienosti, sillä saunassa oli samaan aikaan 101 kansallisuutta. Tapahtumassa oli paikalla Guinnessin...