Tiedote
Tutkimus: B2B-asiakkaat kokevat ostoprosessissa tärkeimmiksi digitaalisiksi työkaluiksi sähköpostin, verkkomaksujärjestelmän ja yrityksen verkkosivut
ti tammik. 26 18:41:00 2016
Itä-Suomen yliopiston Kauppatieteiden laitoksen loka–joulukuussa 2015 toteuttamassa tutkimuksessa tutkittiin, miten tärkeiksi B2B-asiakkaat kokevat erilaiset digitaaliset työkalut hankintaprosessin aikana. Työkalujen hyödyntämistä tutkittiin toisaalta ennen ostopäätöstä ja toisaalta ostopäätöksen jälkeen. Tutkimustulosten mukaan B2B-asiakas kokee tärkeimmäksi työkaluksi ostopäätöstä edeltävänä aikana hakukoneet, verkkosivut, verkkomaksujärjestelmän ja sähköpostin. Ostopäätöksen jälkeen tärkeimmät digitaaliset järjestelmät ovat puolestaan sähköposti, verkkomaksujärjestelmä ja yrityksen verkkosivut.
Tutkimus on osa DIVA-hanketta, jossa ovat kumppaneina Haaga-Helia ammattikorkeakoulu (koordinaattori), Itä-Suomen yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, VTT, Digia, G4S, Martela, TeliaSonera, Terveystalo yhteistyössä belgialaisen Vlerick Business Schoolin kanssa sekä TEKES päärahoittajana.
Tutkimus toteutettiin kyselynä, joka lähetettiin hankkeessa mukana olevien yritysten B2B-asiakkaille. Siihen vastasi yhteensä 2 358 asiakasta.
”Tutkimustuloksia päästään syventämään asiakkaiden haastatteluilla, joita tehdään ennen ja jälkeen myyjän tapaamista sekä myönteisen ostopäätöksen jälkeen”, sanoo DIVA-hankkeen projektipäällikkö, Haaga-Helian yliopettaja Johanna Vuori.
Sosiaalinen media tärkeä nuorille, iäkkäämmät lukevat sähköpostia
Asiakkaiden digitaalisten palveluiden käytössä on tutkimustulosten perusteella eroja myös ikäryhmien välillä. Nuoret B2B-asiakkaat kokivat muun muassa sosiaalisen median, keskustelupalstat, blogit, toimituksen seurannan ja suunnitteluohjelmiston selvästi tärkeämmiksi ennen ostopäätöstä kuin vanhemmat vastaajat. Iäkkäämpien vastaajien keskuudessa sähköposti ja uutiskirjeet olivat tärkeämpiä kuin nuorilla vastaajilla.
Vertailu eri ikäryhmien välillä osoittaa, että ikä vaikuttaa siihen, miten tärkeäksi muun muassa sosiaalinen media ja blogit koetaan hankintaprosessissa ostopäätöksen jälkeen.
Lisäksi tutkimuksesta käy ilmi, että mobiililaitteiden käyttö lisääntyy digitaalisten palvelujen käytössä.
”Vastanneista asiakkaista 91 % käyttää digitaalisia palveluita ensisijaisesti tietokoneella. Mobiililaitteiden käyttö ostotoiminnassa näyttäisi tosin lisääntyvän. 9 % vastaajista nimittäin sanoo käyttävänsä digitaalisia palveluita työssään ensisijaisesti mobiililaitteella, ja 46 % ilmoitti käyttävänsä digitaalisia palveluita mobiililaitteilla joko aina tai usein", kertoo projektitutkija Heli Hallikainen Itä-Suomen yliopistosta.
Lisätiedot tutkimuksesta:
Heli Hallikainen, projektitutkija, Itä-Suomen yliopisto, heli.hallikainen@uef.fi
Tommi Laukkanen, professori, Itä-Suomen yliopisto, tommi.laukkanen@uef.fi
Lisätiedot DIVA-tutkimushankkeesta:
Johanna Vuori, projektipäällikkö, yliopettaja, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, johanna.vuori@haaga-helia.fi
DIVA – Towards smart sales through creating value in business-to-business markets in digitalized world,
http://www.divaresearch.fi/diva/
DIVA-projekti tuottaa uutta tieteellistä tietoa siitä, miten yritys voi tuottaa arvoa B2B-asiakkaille radikaalisen ostokäyttäytymismuutoksen aikakautena.
Kaupanteko yritysten välisillä (B2B-)markkinoilla muuttuu radikaalisti digitalisaation myötä. Kuluttajina opitut tavat hyödyntää verkkoa siirtyvät nopeasti B2B-markkinoille ja uudistavat niiden toimintalogiikan.
Hanke toteutetaan 1.1.2015–30.6.2017.
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Talous
Kutsu tiedotusvälineille: Yrittäjyys ratkaisu työmarkkinoiden haasteisiin – Haaga-Helia haastaa kaikki yrittäjät mukaan kampanjaan
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 18.09.2019
Tervetuloa lehdistötilaisuuteemme ja lounaalle perjantaina 20.09.2019 klo 12.00-13.00 Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy, Ratapihantie 13, Helsinki.Suomeen tarvittaisiin 60.000 uutta työllistä ja täyttämättä samaan aikaan on suunnilleen vastaava määrä työpaikkoja. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on lähtenyt etsimään ratkaisua panostamalla laajasti yrittäjyyteen. ”Yrittäjyys joustavoittaa osaajien ty...
Haaga-Helia ja McDonald's jatkavat yhteistyötä - McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta ammattikorkeakoulututkintoon
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.07.2019
Suomen McDonald’s tukee työntekijöidensä koulutusmahdollisuuksia ja aloittaa ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen yhdessä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa syksyllä 2019. Koulutukseen otetaan 30 opiskelijaa.McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta suorittaa tutkinto Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. McDonald’sin ja Haaga-Helian yhdessä räätälöimä restonomin ammattikork...
Lindström Oy - Suomen paras myyntiorganisaatio 2018
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 15.03.2019
Lindström Oy on valittu vuoden 2018 Suomen parhaaksi myyntiorganisaatioksi. Valinnan perusteina olivat muun muassa panostus asiakaskeskeiseen ja innovatiiviseen myyntityöhön, vastuullisuus ja digitaalisuuden hyödyntäminen. Lindströmillä on myös rakennettu menestyksekkäästi myyntimalleja eri asiakassegmenteille ja erilaisille palveluille. Yrityksen liiketoiminta on kasvanut kannattavasti vuosien aj...