Tiedote
Tutkimus: B2B-asiakkaat kokevat ostoprosessissa tärkeimmiksi digitaalisiksi työkaluiksi sähköpostin, verkkomaksujärjestelmän ja yrityksen verkkosivut
ti tammik. 26 18:41:00 2016
Itä-Suomen yliopiston Kauppatieteiden laitoksen loka–joulukuussa 2015 toteuttamassa tutkimuksessa tutkittiin, miten tärkeiksi B2B-asiakkaat kokevat erilaiset digitaaliset työkalut hankintaprosessin aikana. Työkalujen hyödyntämistä tutkittiin toisaalta ennen ostopäätöstä ja toisaalta ostopäätöksen jälkeen. Tutkimustulosten mukaan B2B-asiakas kokee tärkeimmäksi työkaluksi ostopäätöstä edeltävänä aikana hakukoneet, verkkosivut, verkkomaksujärjestelmän ja sähköpostin. Ostopäätöksen jälkeen tärkeimmät digitaaliset järjestelmät ovat puolestaan sähköposti, verkkomaksujärjestelmä ja yrityksen verkkosivut.
Tutkimus on osa DIVA-hanketta, jossa ovat kumppaneina Haaga-Helia ammattikorkeakoulu (koordinaattori), Itä-Suomen yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, VTT, Digia, G4S, Martela, TeliaSonera, Terveystalo yhteistyössä belgialaisen Vlerick Business Schoolin kanssa sekä TEKES päärahoittajana.
Tutkimus toteutettiin kyselynä, joka lähetettiin hankkeessa mukana olevien yritysten B2B-asiakkaille. Siihen vastasi yhteensä 2 358 asiakasta.
”Tutkimustuloksia päästään syventämään asiakkaiden haastatteluilla, joita tehdään ennen ja jälkeen myyjän tapaamista sekä myönteisen ostopäätöksen jälkeen”, sanoo DIVA-hankkeen projektipäällikkö, Haaga-Helian yliopettaja Johanna Vuori.
Sosiaalinen media tärkeä nuorille, iäkkäämmät lukevat sähköpostia
Asiakkaiden digitaalisten palveluiden käytössä on tutkimustulosten perusteella eroja myös ikäryhmien välillä. Nuoret B2B-asiakkaat kokivat muun muassa sosiaalisen median, keskustelupalstat, blogit, toimituksen seurannan ja suunnitteluohjelmiston selvästi tärkeämmiksi ennen ostopäätöstä kuin vanhemmat vastaajat. Iäkkäämpien vastaajien keskuudessa sähköposti ja uutiskirjeet olivat tärkeämpiä kuin nuorilla vastaajilla.
Vertailu eri ikäryhmien välillä osoittaa, että ikä vaikuttaa siihen, miten tärkeäksi muun muassa sosiaalinen media ja blogit koetaan hankintaprosessissa ostopäätöksen jälkeen.
Lisäksi tutkimuksesta käy ilmi, että mobiililaitteiden käyttö lisääntyy digitaalisten palvelujen käytössä.
”Vastanneista asiakkaista 91 % käyttää digitaalisia palveluita ensisijaisesti tietokoneella. Mobiililaitteiden käyttö ostotoiminnassa näyttäisi tosin lisääntyvän. 9 % vastaajista nimittäin sanoo käyttävänsä digitaalisia palveluita työssään ensisijaisesti mobiililaitteella, ja 46 % ilmoitti käyttävänsä digitaalisia palveluita mobiililaitteilla joko aina tai usein", kertoo projektitutkija Heli Hallikainen Itä-Suomen yliopistosta.
Lisätiedot tutkimuksesta:
Heli Hallikainen, projektitutkija, Itä-Suomen yliopisto, heli.hallikainen@uef.fi
Tommi Laukkanen, professori, Itä-Suomen yliopisto, tommi.laukkanen@uef.fi
Lisätiedot DIVA-tutkimushankkeesta:
Johanna Vuori, projektipäällikkö, yliopettaja, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, johanna.vuori@haaga-helia.fi
DIVA – Towards smart sales through creating value in business-to-business markets in digitalized world,
http://www.divaresearch.fi/diva/
DIVA-projekti tuottaa uutta tieteellistä tietoa siitä, miten yritys voi tuottaa arvoa B2B-asiakkaille radikaalisen ostokäyttäytymismuutoksen aikakautena.
Kaupanteko yritysten välisillä (B2B-)markkinoilla muuttuu radikaalisti digitalisaation myötä. Kuluttajina opitut tavat hyödyntää verkkoa siirtyvät nopeasti B2B-markkinoille ja uudistavat niiden toimintalogiikan.
Hanke toteutetaan 1.1.2015–30.6.2017.
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Kauppa
Tutkimus: Yrityspäättäjät suosivat perinteisempiä digitaalisia palvelukanavia - mikroyritykset ovat digitaalisen ostamisen kärkijoukkoa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.05.2017
Sosiaalinen media ei ole vielä lyönyt läpi B2B-myyntiin liittyvänä digitaalisena palveluna. Yrityspäättäjät pitävät tärkeimpinä ostamiseen liittyvinä digitaalisina palveluina verkkomaksujärjestelmää, sähköpostia, hakukoneita ja verkkosivustoja, kertoo DIVA-tutkimushankkeeseen kuuluva kyselytutkimus. Tärkeyslistan häntäpäähän jäivät sosiaalinen media, verkkokeskustelut ja kuvasisältöyhteisöt.Runsaa...
Best Seller Competition 2016: Suomen paras myyntiosaaja on Salla Pantsar Turun ammattikorkeakoulusta!
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 15.04.2016
Eilen Haaga-Heliassa järjestetyn Best Seller Competition 2016 -tapahtuman voitti Salla Pantsar Turun ammattikorkeakoulusta! Salla sai sekä viralliselta tuomaristolta parhaat pisteet ja hänet valittiin myös yleisön suosikiksi yleisöäänestyksessä. Päätuomari Precedo Consultingin Marko Hänninen korosti palkitsemispuheenvuorossaan voittajan tarpeiden kartoittamisen osaamista sekä miellyttävää asiakkaa...
Suomi tarvitsee myyntiosaajia!
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.04.2016
Tervetuloa seuraamaan Best Seller Competition 2016 –tapahtumaa torstaina 14.4. klo 14.00-16.45 Haaga-Helian Pasilan kampukselle sekä tapaamaan myyntiosaamisen kehittämisestä kiinnostuneiden yritysten edustajia ja tulevia myynnin ammattilaisia.
Best Seller Competition on suunnattu korkeakoulutasoisille myyntityön opiskelijoille. Kilpailun tavoitteena on ammattimaisen myyntityön arvostuksen nostami...