Tiedote
The Box -hanke pureutuu aisteihin vaikuttavan teknologian mahdollisuuksiin hotelli- ja ravintola-alalla
pe jouluk. 04 17:15:00 2015
Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus TEKES on myöntänyt rahoituksen Haaga-Helian The Box -hankkeelle vuosiksi 2016–2018. Hankkeessa tutkitaan ja kehitetään sitä, miten uudenlaista aisteihin vaikuttavaa teknologiaa voisi hyödyntää hotelli-, ravintola-, matkailu- ja elämysalan palvelumuotoilussa, markkinoinnissa ja tuotekehityksessä.
Hankkeessa edistetään palvelu- ja tuotekehitystä yhteistyössä toimialan yritysten kanssa. Haaga-Helian asiantuntijoiden avustuksella yritykset pääsevät kehittämään palvelukonseptejaan ja -tuotteitaan sekä testaamaan niitä simulaatioiden avulla.
Käytännössä yritykset voivat kehittää tuotteitaan ja palveluitaan elämyssimulaattorissa, jossa testataan, miten kuluttajien aisteihin voi vaikuttaa erilaisin keinoin. Näin yritykset voivat saada tuotteestaan palautetta jo ennen sen lanseerausta. Aisteihin vaikutetaan mukautuvilla tilaratkaisuilla, visuaalisilla keinoilla, tuoksuilla, äänimaailmalla sekä tuntoaistiin perustuvilla ratkaisuilla.
Hankkeessa tutkitaan asiakaskokemusten luomista monitieteisesti tulevaisuudentutkimuksen, markkinoinnin, tuotekehityksen, palvelumuotoilun sekä tekniikan näkökulmista. Poikkitieteellinen imagineering-tutkimus tuo hankkeeseen akateemista uutuusarvoa sekä liiketaloudellisesta merkitystä.
Hanke alkaa heti alkuvuonna 2016. Tuloksia on jo saatu esimerkiksi siitä, millaisella teknologialla aisteihin voi vaikuttaa. Hankkeessa on myös kehitetty tuote- ja palvelutestauksen ja -mittauksen malli, useita aisteja hyödyntävä tuote- ja palvelutestauksen testilaitteisto sekä yhdeksän simulaatiota.
Hankkeen tutkijat ovat Pasi Tuominen, Vesa Heikkinen, Teemu Moilanen, Mario Passos Ascenção ja Eeva Puhakainen. Tutkimuspartnerit ovat Manchester Metropolitan University, University of Algarve, Hotelschool the Hague, yritysverkosto Pixoi, Flik Media Group, Fantasiaworks, Metos, Hotel Haaga, CMB restaurants, Sinebrychoff ja Pinto Design.
Lisätietoa tutkimushankkeen nettisivuilta: www.thebox.fi
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet
Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailu käynnistyi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.12.2019
Haaga-Helian ja MMA:n järjestämään Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–30.1.2020.
Kilpailun tarkoitus on palvella yrityksen myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista laajemminkin. Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin.
Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa a...
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helialle Guinnessin maailmanennätys – 101 eri kansallisuuden edustajaa samaan aikaan saunassa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 14.11.2019
Haaga-Helian opiskelijat onnistuivat tekemään virallisen Guinnessin maailmanennätyksen Helsingissä torstaina 14.11.2019.Tavoitteena oli koota yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään perinteikästä suomalaista saunakokemusta. Helsingissä Suomenlinnassa järjestetty Guinnessin ennätys onnistui hienosti, sillä saunassa oli samaan aikaan 101 kansallisuutta. Tapahtumassa oli paikalla Guinnessin...