Tiedote
Matkailuyritykset tähtäävät menestykseen yhteisellä laatutyöllä
pe toukok. 29 12:40:00 2015
Matkailualan yritykset kehittäisivät laatua mieluiten yhdessä. Ne haluavat rakentaa yhtenäisen matkailukohteen, jotta voivat luottaa yhteistyökumppaneiden laatuun ja asiakkaat voivat olla tyytyväisiä.
Yritysten tahto selvisi Haaga-Perhon, Visit Finlandin ja Haaga-Helian tekemässä tutkimuksessa, jota varten haastateltiin 44 yritystä.
”Laadun kehittämisen vetäjäksi yritykset haluavat alueellisen koordinoijan, joka työntää, kannustaa ja pakottaa kehittymään. Matkailun alueorganisaatioiden tulisikin ottaa vahva aloitteentekijän rooli laatutyössä. Yritykset toivovat koordinoijan järjestävän yhteisiä tutustumiskäyntejä yrityksiin ja tuotteiden testaamista”, valottaa tutkimuksen projektipäällikkö Leena Grönroos Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta.
Grönroos on koonnut matkailualan yritysten näkemykset matkailun laadun kehittämiseksi Suomessa. ”Halusimme yritysten näkemyksen laatutyön organisoinnille ja painopisteille tulevaisuudessa. Asia on ajankohtainen, sillä matkailualan omaa laatuohjelmaa, Laatutonnia, on toteutettu jo yli kymmenen vuotta. Sen omistus on juuri siirtynyt Visit Finlandilta Haaga-Perholle, joka myös toteuttaa valmennukset. Projektia tehtiin yhteistyössä molempien organisaatioiden kanssa”, Grönroos jatkaa.
Tutkimustulosten mukaan yritykset toivovat, että Visit Finlandilla on johtava rooli matkailun kansallisessa laatutyössä. Matkailualan oma laatuohjelma on yrityksille tärkeä erityisesti niiden keskinäisen liiketoiminnan pohjaksi ja osoitukseksi laadusta yritysasiakkaille. Laatupalkinto osoittaa yrityksen kilpailukyvyn ja kannustaa henkilöstöä.
”Peräti 72 % projektissa tehtyyn Laatutonni-kyselyyn vastanneista yrityksistä pitää Laatutonni-valmennusta erittäin tai melko hyödyllisenä. Laatutonni-logon yhteyteen tuleekin lisätä tieto laatuohjelman sisällöstä. Tämä tuo yhtenäistä näkyvyyttä Suomen matkailutoimijoiden laadusta erityisesti kansainvälisille kumppaneille”, Leena Grönroos suosittaa.
Projektissa tuotetut suositukset matkailun laatutyölle Suomessa on luettavissa projektinvetäjän Haaga-Helian kotisivulla www.haaga-helia.fi, Visit Finlandin kotisivulla http://www.visitfinland.fi/tuoteteemat-ja-tyokalut/ajankohtaista/ ja Haaga-Perhon kotisivulla https://www.haagaperho.fi/blog/olepro-blogi-matkailuyritykset-tahtaavat-menestykseen-yhteisella-laatutyolla
Lisätietoja
Tutkimusprojektista Leena Grönroos 040 4887187 ja Laatutonnista Tom Källroos 0400 184 165.
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet
Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailu käynnistyi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.12.2019
Haaga-Helian ja MMA:n järjestämään Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–30.1.2020.
Kilpailun tarkoitus on palvella yrityksen myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista laajemminkin. Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin.
Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa a...
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helialle Guinnessin maailmanennätys – 101 eri kansallisuuden edustajaa samaan aikaan saunassa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 14.11.2019
Haaga-Helian opiskelijat onnistuivat tekemään virallisen Guinnessin maailmanennätyksen Helsingissä torstaina 14.11.2019.Tavoitteena oli koota yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään perinteikästä suomalaista saunakokemusta. Helsingissä Suomenlinnassa järjestetty Guinnessin ennätys onnistui hienosti, sillä saunassa oli samaan aikaan 101 kansallisuutta. Tapahtumassa oli paikalla Guinnessin...