Tiedote
Ruokamatkailun kehittämistä tehdään nyt strategian pohjalta
to maalisk. 05 12:41:00 2015
Suomi on saanut ensimmäisen ruokamatkailustrategian. Ruokamatkailustrategian tavoitteena on tehdä ruoasta tärkeä, elämyksellinen ja ostettava osa Suomen matkailua, parantaa alan kilpailukykyä ja lisätä toimialan ja toimijoiden yhteistyötä.
”Yhä useampi matkailija hakee tietoisesti ruokaelämyksiä. He haluavat kokea luonnon, kulttuurin ja paikallisen elämäntavan. Suomalaisessa ruokamatkailussa on potentiaalia, sillä tarinat, aitous, paikallisuus ja puhtaus luovat arvoa matkailijalle. Parhaimmillaan ruokamatkailutuote on osallistamista ja tekemistä, josta matkailija oppii jotain uutta”, selventää ruokamatkailustrategian työstämisestä vastaava projektipäällikkö Kristiina Havas Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta.
Suomen ruokamatkailustrategia on ensimmäinen laatuaan. Se sisältää kolme teemallista painopistettä, joiden kautta nostetaan esiin paikallisuus, puhtaus ja innovatiivisuus.
”Suomalainen ruokakulttuuri on persoonallista ja alueellisesti rikasta. Ruokamme on Euroopan puhtainta ja tekee hyvää mielelle ja ruumiille. Suomi voidaan nähdä myös kansainvälisesti kiinnostavana ruokatrendien luojana. Onhan meillä innovatiivisia tapahtumia, tähtikokkeja ja ravintoloita”, huomauttaa Havas.
Ruokamatkailustrategia antaa vauhtia ja suuntaa matkailualan kehittämiseen. Se sisältää yhteiset viestit, ohjeet ja roolitukset alan toimijoille. Strategian toteutuksessa keskitytään tuotekehitykseen, strategisten kumppanuuksien rakentamiseen ja yhtenäisen tarinan luomiseen. Näiden kautta pyritään herättämään matkailijoiden kiinnostus ja synnyttämään joukkovoimaa, jota kanavoidaan samaan suuntaan.
Strategiasta käytännön toimenpiteisiin päästään tekemällä yhdessä. Alueellisia työpajoja tullaan järjestämään ympäri Suomen ja niihin odotetaan ruoan ja matkailun parissa toimivia tahoja.
Ruokamatkailustrategia on tehty maa- ja metsätalousministeriön ja Visit Finlandin toimeksiannosta ja tukee hyvin Suomen matkailun tiekartan ja hallituksen Lähiruokaohjelman tavoitteita.
Lisätietoja:
Projektipäällikkö Kristiina Havas, puh. 0500 688 332, kristiina.havas@haaga-helia.fi
Ruokamatkailustrategia verkossa: http://www.e-julkaisu.fi/haaga-helia/ruokamatkailustrategia_2015-2020/
Ruokamatkailustrategian video: http://youtu.be/nGF4pyNHsUQ
Ruokamatkailun verkkosivut: www.ruokajamatkailu.fi
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet
Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailu käynnistyi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.12.2019
Haaga-Helian ja MMA:n järjestämään Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–30.1.2020.
Kilpailun tarkoitus on palvella yrityksen myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista laajemminkin. Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin.
Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa a...
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helialle Guinnessin maailmanennätys – 101 eri kansallisuuden edustajaa samaan aikaan saunassa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 14.11.2019
Haaga-Helian opiskelijat onnistuivat tekemään virallisen Guinnessin maailmanennätyksen Helsingissä torstaina 14.11.2019.Tavoitteena oli koota yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään perinteikästä suomalaista saunakokemusta. Helsingissä Suomenlinnassa järjestetty Guinnessin ennätys onnistui hienosti, sillä saunassa oli samaan aikaan 101 kansallisuutta. Tapahtumassa oli paikalla Guinnessin...