Tiedote
Ruokamatkailun kehittämistä tehdään nyt strategian pohjalta
to maalisk. 05 12:41:00 2015
Suomi on saanut ensimmäisen ruokamatkailustrategian. Ruokamatkailustrategian tavoitteena on tehdä ruoasta tärkeä, elämyksellinen ja ostettava osa Suomen matkailua, parantaa alan kilpailukykyä ja lisätä toimialan ja toimijoiden yhteistyötä.
”Yhä useampi matkailija hakee tietoisesti ruokaelämyksiä. He haluavat kokea luonnon, kulttuurin ja paikallisen elämäntavan. Suomalaisessa ruokamatkailussa on potentiaalia, sillä tarinat, aitous, paikallisuus ja puhtaus luovat arvoa matkailijalle. Parhaimmillaan ruokamatkailutuote on osallistamista ja tekemistä, josta matkailija oppii jotain uutta”, selventää ruokamatkailustrategian työstämisestä vastaava projektipäällikkö Kristiina Havas Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta.
Suomen ruokamatkailustrategia on ensimmäinen laatuaan. Se sisältää kolme teemallista painopistettä, joiden kautta nostetaan esiin paikallisuus, puhtaus ja innovatiivisuus.
”Suomalainen ruokakulttuuri on persoonallista ja alueellisesti rikasta. Ruokamme on Euroopan puhtainta ja tekee hyvää mielelle ja ruumiille. Suomi voidaan nähdä myös kansainvälisesti kiinnostavana ruokatrendien luojana. Onhan meillä innovatiivisia tapahtumia, tähtikokkeja ja ravintoloita”, huomauttaa Havas.
Ruokamatkailustrategia antaa vauhtia ja suuntaa matkailualan kehittämiseen. Se sisältää yhteiset viestit, ohjeet ja roolitukset alan toimijoille. Strategian toteutuksessa keskitytään tuotekehitykseen, strategisten kumppanuuksien rakentamiseen ja yhtenäisen tarinan luomiseen. Näiden kautta pyritään herättämään matkailijoiden kiinnostus ja synnyttämään joukkovoimaa, jota kanavoidaan samaan suuntaan.
Strategiasta käytännön toimenpiteisiin päästään tekemällä yhdessä. Alueellisia työpajoja tullaan järjestämään ympäri Suomen ja niihin odotetaan ruoan ja matkailun parissa toimivia tahoja.
Ruokamatkailustrategia on tehty maa- ja metsätalousministeriön ja Visit Finlandin toimeksiannosta ja tukee hyvin Suomen matkailun tiekartan ja hallituksen Lähiruokaohjelman tavoitteita.
Lisätietoja:
Projektipäällikkö Kristiina Havas, puh. 0500 688 332, kristiina.havas@haaga-helia.fi
Ruokamatkailustrategia verkossa: http://www.e-julkaisu.fi/haaga-helia/ruokamatkailustrategia_2015-2020/
Ruokamatkailustrategian video: http://youtu.be/nGF4pyNHsUQ
Ruokamatkailun verkkosivut: www.ruokajamatkailu.fi
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Matkailu
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helia digitoi suomalaisen talviurheilumaiseman Pekingin talviurheilumessuille
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 18.10.2019
Yksi maailman suurimmista talviurheilumessuista, World Winter Sports Expo, järjestetään Pekingissä 17.-20. lokakuuta. Tapahtuman Suomi-paviljonki esittelee suomalaista osaamista messuvieraille. Haaga-Helian kehittämä The Box -elämyshanke on toteuttanut Suomi-paviljongin moniaistiseksi sekoitetun todellisuuden tilaksi.World Winter Sports Expo on yksi Suomen talviurheiluvuoden 2019 päätapahtumista. ...
Tutkimus: Leirintämatkailun suosio nousussa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 19.09.2019
Leirintäalueiden yöpymismäärät ovat selvästi nousussa. Vuonna 2018 yöpymisiä oli yhteensä 1,8 miljoonaa. Nousu on 3,4 prosenttia vuodesta 2017. Erityisesti ulkomaalaisten yöpymismäärät on nousseet (+4,5 %). Ulkomaalaisten osuus on 18 prosenttia kaikista yöpymisistä.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa on tehty uusi tutkimus leirintämatkailun suosiosta, rahavirroista, rakenteesta sekä tulo- ja työll...