Tiedote
Suomalaiset ovat turhautuneita kokoustamisen takia kokoustamiseen
ti marrask. 04 08:00:00 2014
Suomalaiset työntekijät ovat turhautuneita kokoustamisen takia kokoustamiseen, selviää nyt ensimmäisen kerran toteutetusta Kokousbarometrista.
Kokousbarometri on suomalaista kokoustamisen arkea kartoittava selvitys, jonka toteuttavat yhteistyössä HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu ja Re:meet Oy. Jatkossa vuosittain toteutettavalla barometrilla pyritään selvittämään, miten kotimaisissa kokoustamiskäytännöissä kehitytään.
Tämänvuotiseen barometriin vastasi 74 henkilöä, joista lähes puolet edusti yli 250 hengen organisaatioita. Vastaajat kokivat, että kokouksen kutsumiselle on lähes aina perusteltu syy, mutta kokousten suunnittelu ja toteutus ovat heikoissa kantimissa.
Voimaannuttavan vaikutuksen sijasta kokouksia onkin monen vastaajan mielestä liian usein, ne kestävät liian pitkään ja vievät aikaa hyödyllisemmältä työskentelyltä. Kokouksiin ei saavuta täsmällisesti, niihin ei valmistauduta perusteellisesti, eikä esityslistoja ja tavoitteita välttämättä käydä läpi. Loppuyhteenvedot jäävät tekemättä ja aikataulut paukkuvat, kun ei ole selvää, kuka tekee ja mitä.
Hyvääkin sanottavaa löytyi: selkeä enemmistö oli sitä mieltä, että kaikkien osallistujien mielipiteitä arvostetaan. Toisaalta taas vastaajat kommentoivat, että ”läppäri ja kännykkä vievät monella voiton asian esittäjästä, jolloin kuuntelu ja kommentointi jäävät lapsipuolen asemaan”.
Välillä taas ”ihmiset puhuvat päällekkäin eikä tämän jälkeen puheenjohtaja ymmärrä toistaa, mitä siinä sekamelskassa päätettiin, jolloin sihteerillä ei ole hajuakaan mitä kirjata ylös”.
Barometrissa kävi myös ilmi, että kokoustamiseen liittyy muitakin viestinnällisiä ongelmia. Päätösten toteuttajat eivät välttämättä osallistu kokouksiin tai päätöksistä ei ilmoiteta eteenpäin oikeille henkilöille. Muun muassa tällaisten ongelmien välttämiseksi barometrin toteuttaneet tahot ovat luoneet selkeän kymmenen kohdan vinkkilistan, jossa käydään läpi, mitä kannattaa ottaa huomioon kokouksen valmisteluissa, kokouksen aikana ja kokouksen jälkeen.
Lisätietoa Kokousbarometrista:
Eeva Laurila, lehtori, HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu, puh. 040 488 7241, eeva.laurila@haaga-helia.fi
Janne Orava, toimitusjohtaja, Re:meet Oy, puh. 040 820 4842, janne.orava@remeet.fi
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet
Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailu käynnistyi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.12.2019
Haaga-Helian ja MMA:n järjestämään Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–30.1.2020.
Kilpailun tarkoitus on palvella yrityksen myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista laajemminkin. Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin.
Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa a...
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helialle Guinnessin maailmanennätys – 101 eri kansallisuuden edustajaa samaan aikaan saunassa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 14.11.2019
Haaga-Helian opiskelijat onnistuivat tekemään virallisen Guinnessin maailmanennätyksen Helsingissä torstaina 14.11.2019.Tavoitteena oli koota yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään perinteikästä suomalaista saunakokemusta. Helsingissä Suomenlinnassa järjestetty Guinnessin ennätys onnistui hienosti, sillä saunassa oli samaan aikaan 101 kansallisuutta. Tapahtumassa oli paikalla Guinnessin...