• Tiedotteet
  • Kuvat ja logot
  • Graafinen ohjeistus
  • Yhteyshenkilöt

Tiedote

HAAGA-HELIA käynnistää digitaalisen myynnin- ja markkinoinnin tutkimushankkeen

ke marrask. 12 11:01:00 2014

TEKES on myöntänyt 875 000 euroa HAAGA-HELIAn koordinoimalle digitaalista myyntiä ja markkinointia selvittävälle tutkimushankkeelle (” Diva - Toward Smart Sales through Creating Value in Business-to-Business (b-to-b) Markets in a Digitalized World”).

Diva-tutkimushanke tuottaa uutta tietoa, työvälineitä ja osaamista suomalaisille yrityksille, jotta ne voivat uudistaa myyntiään digitaalisuutta hyödyntäen. Hankkeen kokonaisbudjetti on 1,25 miljoonaa euroa.

Digitalisaatio uudistaa liiketoimintaa

Kaupanteko yritysten välisillä markkinoilla muuttuu radikaalisti digitalisaation myötä. Kuluttajina opitut tavat hyödyntää verkkoa ovat siirtyneet myös b-to-b -liiketoimintaan. On arvioitu, että yritysostaja on 60-80 prosenttisesti tehnyt ostopäätöksen jo ennen kuin kohtaa myyntiorganisaation ensimmäisen kerran.

Myyjä kohdataan myös ostoprosessin myöhäisemmässä vaiheessa, jolloin taitavankin myyjän mahdollisuudet muodostaa lisäarvoa asiakkaalle vaikeutuvat. Prosessia ohjaa nykyisin yhä enemmän asiakas, ei myyjä. Myyntiorganisaation tuleekin panostaa arvoa muodostavaan läsnäoloon verkossa. Vain sellaiset yritykset menestyvät digitaalisessa liiketoiminnassa, jotka integroivat myynti- ja markkinointitoimintonsa tukemaan yritysasiakkaan uudenlaisen ostokäyttäytymisen jokaista vaihetta.

Miten tuottaa uutta arvoa yritysasiakkaille?

Diva-tutkimushankkeen kautta saadaan uutta tietoa siitä, miten yritys voi tuottaa uutta arvoa b-to-b -asiakkaille digitaalisissa kanavissa ja sitä seuraavissa asiakaskohtaamisissa. Uuden tiedon pohjalta kehitetään työkaluja tukemaan yritysasiakkaan ostomatkaa digitaalisissa kanavissa. Uuden tiedon ja työvälineiden kehittämisen lisäksi hanke tarjoaa ohjeistusta ja tukea yritysjohdolle uudistaa johtamistaan, markkinointiaan ja myyntiään vastaamaan digiajan vaatimuksia.

”Tutkimuksen tieteellinen panos on korkea, koska aiheesta ei ole aiempaa tutkimustietoa. Yritysverkostomme keskusteluissa on korostunut, että hankkeen uutuusarvo on korkea ja jopa kriittinen menestymisen kannalta. On hienoa, että TEKESiltä saamamme rahoituksen turvin voimme käynnistää 2,5-vuotisen tutkimushankkeemme”, kertoo projektista vastaava lehtori Johanna Vuori HAAGA-HELIAsta.

Hankkeessa ovat mukana HAAGA-HELIAn lisäksi Itä-Suomen yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, VTT, Digia, G4S, Martela, TeliaSonera ja Terveystalo. Hanke tekee tutkimusyhteistyötä belgialaisen Vlerick Business Schoolin kanssa.

Lisätiedot:
lehtori Johanna Vuori, johanna.vuori@haaga-helia.fi, puh. 050 310 4011

 

Jaa tuttavalle:

Tiedotteet Tiede ja tutkimus

Yritykset keräävät asiakkaista yhä enemmän tietoja – asiakastietoja luovutetaan helpommin terveysalan toimijoille kuin päivittäistavarakaupoille

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.10.2019

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun koordinoimassa BIG DATA BIG BUSINESS (BIG) -hankkeessa on tuotettu uutta tietoa asiakastietojen luovuttamishalukkuudesta ja tiedon sensitiivisyydestä. Tutkimus osoitti, että kuluttajat suhtautuvat eri tavoin tietojen luovuttamiseen, kun tietojen kerääjinä ovat eri toimialat.
Yritykset keräävät tietoa asiakkaiden jättämistä digitaalisista jäljistä. Käyttäjistä jää t...

Yrittäjyys Hanketiedotteet Tiede ja tutkimus Markkinointi Mainonta

Organisaatioiden itseohjautuvuutta tutkiva hanke käynnistyy Business Finlandin rahoituksella

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 04.02.2019

Business Finland on myöntänyt rahoituksen Minimalist Organizational Design -hankkeelle. Hankkeessa tutkitaan, mitkä ovat itseorganisoituvan organisaation kipupisteet ja haasteet sekä tarkastellaan, mitä vaiheita organisaatiot käyvät läpi lisätessään itseohjautuvuutta. Hankkeeseen osallistuu joukko nimekkäitä suomalaisia yrityksiä, kuten Telia ja Metso Minerals. Yritysten sisäinen kehitystyö kytket...

Taloustiede Työelämä Tiede ja tutkimus Talous Koulutus

Btob-myynnin digitalisaatio uudistaa myyjän roolia

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 22.01.2018

Btob-myynnin digitalisoituminen asettaa yrityksille uudenlaisia haasteita, mutta samalla se tarjoaa niille mahdollisuuden hyödyntää digivälineitä ja -kanavia entistä paremmin. Tekes-rahoitteinen DIVA-tutkimushanke* selvitti vuosien 2015–2017 aikana, miten digitalisaatio vaikuttaa btob-ostajiin ja kokosi niiden pohjalta kattavat yrityssuositukset.
Digitaalisissa btob-ratkaisuissa kehittämisen var...

Hanketiedotteet Tiede ja tutkimus Tietotekniikka Markkinointi Koulutus

Yhteyshenkilöt

Teemu Kokko
Teemu Kokko
rehtori, toimitusjohtaja
050 555 1131
grrzh.xbxxb@unntn-uryvn.sv
Ari Nevalainen
Ari Nevalainen
viestintäpäällikkö
040 4887 008
nev.arinynvara@unntn-uryvn.sv

© Koodiviidakko Oy 2017

Powered by ePressi & Sivuviidakko