Tiedote
HAAGA-HELIA käynnistää digitaalisen myynnin- ja markkinoinnin tutkimushankkeen
ke marrask. 12 11:01:00 2014
TEKES on myöntänyt 875 000 euroa HAAGA-HELIAn koordinoimalle digitaalista myyntiä ja markkinointia selvittävälle tutkimushankkeelle (” Diva - Toward Smart Sales through Creating Value in Business-to-Business (b-to-b) Markets in a Digitalized World”).
Diva-tutkimushanke tuottaa uutta tietoa, työvälineitä ja osaamista suomalaisille yrityksille, jotta ne voivat uudistaa myyntiään digitaalisuutta hyödyntäen. Hankkeen kokonaisbudjetti on 1,25 miljoonaa euroa.
Digitalisaatio uudistaa liiketoimintaa
Kaupanteko yritysten välisillä markkinoilla muuttuu radikaalisti digitalisaation myötä. Kuluttajina opitut tavat hyödyntää verkkoa ovat siirtyneet myös b-to-b -liiketoimintaan. On arvioitu, että yritysostaja on 60-80 prosenttisesti tehnyt ostopäätöksen jo ennen kuin kohtaa myyntiorganisaation ensimmäisen kerran.
Myyjä kohdataan myös ostoprosessin myöhäisemmässä vaiheessa, jolloin taitavankin myyjän mahdollisuudet muodostaa lisäarvoa asiakkaalle vaikeutuvat. Prosessia ohjaa nykyisin yhä enemmän asiakas, ei myyjä. Myyntiorganisaation tuleekin panostaa arvoa muodostavaan läsnäoloon verkossa. Vain sellaiset yritykset menestyvät digitaalisessa liiketoiminnassa, jotka integroivat myynti- ja markkinointitoimintonsa tukemaan yritysasiakkaan uudenlaisen ostokäyttäytymisen jokaista vaihetta.
Miten tuottaa uutta arvoa yritysasiakkaille?
Diva-tutkimushankkeen kautta saadaan uutta tietoa siitä, miten yritys voi tuottaa uutta arvoa b-to-b -asiakkaille digitaalisissa kanavissa ja sitä seuraavissa asiakaskohtaamisissa. Uuden tiedon pohjalta kehitetään työkaluja tukemaan yritysasiakkaan ostomatkaa digitaalisissa kanavissa. Uuden tiedon ja työvälineiden kehittämisen lisäksi hanke tarjoaa ohjeistusta ja tukea yritysjohdolle uudistaa johtamistaan, markkinointiaan ja myyntiään vastaamaan digiajan vaatimuksia.
”Tutkimuksen tieteellinen panos on korkea, koska aiheesta ei ole aiempaa tutkimustietoa. Yritysverkostomme keskusteluissa on korostunut, että hankkeen uutuusarvo on korkea ja jopa kriittinen menestymisen kannalta. On hienoa, että TEKESiltä saamamme rahoituksen turvin voimme käynnistää 2,5-vuotisen tutkimushankkeemme”, kertoo projektista vastaava lehtori Johanna Vuori HAAGA-HELIAsta.
Hankkeessa ovat mukana HAAGA-HELIAn lisäksi Itä-Suomen yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, VTT, Digia, G4S, Martela, TeliaSonera ja Terveystalo. Hanke tekee tutkimusyhteistyötä belgialaisen Vlerick Business Schoolin kanssa.
Lisätiedot:
lehtori Johanna Vuori, johanna.vuori@haaga-helia.fi, puh. 050 310 4011
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Talous
Kutsu tiedotusvälineille: Yrittäjyys ratkaisu työmarkkinoiden haasteisiin – Haaga-Helia haastaa kaikki yrittäjät mukaan kampanjaan
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 18.09.2019
Tervetuloa lehdistötilaisuuteemme ja lounaalle perjantaina 20.09.2019 klo 12.00-13.00 Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy, Ratapihantie 13, Helsinki.Suomeen tarvittaisiin 60.000 uutta työllistä ja täyttämättä samaan aikaan on suunnilleen vastaava määrä työpaikkoja. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on lähtenyt etsimään ratkaisua panostamalla laajasti yrittäjyyteen. ”Yrittäjyys joustavoittaa osaajien ty...
Haaga-Helia ja McDonald's jatkavat yhteistyötä - McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta ammattikorkeakoulututkintoon
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.07.2019
Suomen McDonald’s tukee työntekijöidensä koulutusmahdollisuuksia ja aloittaa ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen yhdessä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa syksyllä 2019. Koulutukseen otetaan 30 opiskelijaa.McDonald’s tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuutta suorittaa tutkinto Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. McDonald’sin ja Haaga-Helian yhdessä räätälöimä restonomin ammattikork...
Lindström Oy - Suomen paras myyntiorganisaatio 2018
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 15.03.2019
Lindström Oy on valittu vuoden 2018 Suomen parhaaksi myyntiorganisaatioksi. Valinnan perusteina olivat muun muassa panostus asiakaskeskeiseen ja innovatiiviseen myyntityöhön, vastuullisuus ja digitaalisuuden hyödyntäminen. Lindströmillä on myös rakennettu menestyksekkäästi myyntimalleja eri asiakassegmenteille ja erilaisille palveluille. Yrityksen liiketoiminta on kasvanut kannattavasti vuosien aj...