Tiedote
HAAGA-HELIA käynnistää digitaalisen myynnin- ja markkinoinnin tutkimushankkeen
ke marrask. 12 11:01:00 2014
TEKES on myöntänyt 875 000 euroa HAAGA-HELIAn koordinoimalle digitaalista myyntiä ja markkinointia selvittävälle tutkimushankkeelle (” Diva - Toward Smart Sales through Creating Value in Business-to-Business (b-to-b) Markets in a Digitalized World”).
Diva-tutkimushanke tuottaa uutta tietoa, työvälineitä ja osaamista suomalaisille yrityksille, jotta ne voivat uudistaa myyntiään digitaalisuutta hyödyntäen. Hankkeen kokonaisbudjetti on 1,25 miljoonaa euroa.
Digitalisaatio uudistaa liiketoimintaa
Kaupanteko yritysten välisillä markkinoilla muuttuu radikaalisti digitalisaation myötä. Kuluttajina opitut tavat hyödyntää verkkoa ovat siirtyneet myös b-to-b -liiketoimintaan. On arvioitu, että yritysostaja on 60-80 prosenttisesti tehnyt ostopäätöksen jo ennen kuin kohtaa myyntiorganisaation ensimmäisen kerran.
Myyjä kohdataan myös ostoprosessin myöhäisemmässä vaiheessa, jolloin taitavankin myyjän mahdollisuudet muodostaa lisäarvoa asiakkaalle vaikeutuvat. Prosessia ohjaa nykyisin yhä enemmän asiakas, ei myyjä. Myyntiorganisaation tuleekin panostaa arvoa muodostavaan läsnäoloon verkossa. Vain sellaiset yritykset menestyvät digitaalisessa liiketoiminnassa, jotka integroivat myynti- ja markkinointitoimintonsa tukemaan yritysasiakkaan uudenlaisen ostokäyttäytymisen jokaista vaihetta.
Miten tuottaa uutta arvoa yritysasiakkaille?
Diva-tutkimushankkeen kautta saadaan uutta tietoa siitä, miten yritys voi tuottaa uutta arvoa b-to-b -asiakkaille digitaalisissa kanavissa ja sitä seuraavissa asiakaskohtaamisissa. Uuden tiedon pohjalta kehitetään työkaluja tukemaan yritysasiakkaan ostomatkaa digitaalisissa kanavissa. Uuden tiedon ja työvälineiden kehittämisen lisäksi hanke tarjoaa ohjeistusta ja tukea yritysjohdolle uudistaa johtamistaan, markkinointiaan ja myyntiään vastaamaan digiajan vaatimuksia.
”Tutkimuksen tieteellinen panos on korkea, koska aiheesta ei ole aiempaa tutkimustietoa. Yritysverkostomme keskusteluissa on korostunut, että hankkeen uutuusarvo on korkea ja jopa kriittinen menestymisen kannalta. On hienoa, että TEKESiltä saamamme rahoituksen turvin voimme käynnistää 2,5-vuotisen tutkimushankkeemme”, kertoo projektista vastaava lehtori Johanna Vuori HAAGA-HELIAsta.
Hankkeessa ovat mukana HAAGA-HELIAn lisäksi Itä-Suomen yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, VTT, Digia, G4S, Martela, TeliaSonera ja Terveystalo. Hanke tekee tutkimusyhteistyötä belgialaisen Vlerick Business Schoolin kanssa.
Lisätiedot:
lehtori Johanna Vuori, johanna.vuori@haaga-helia.fi, puh. 050 310 4011
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Kauppa
Tutkimus: Yrityspäättäjät suosivat perinteisempiä digitaalisia palvelukanavia - mikroyritykset ovat digitaalisen ostamisen kärkijoukkoa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.05.2017
Sosiaalinen media ei ole vielä lyönyt läpi B2B-myyntiin liittyvänä digitaalisena palveluna. Yrityspäättäjät pitävät tärkeimpinä ostamiseen liittyvinä digitaalisina palveluina verkkomaksujärjestelmää, sähköpostia, hakukoneita ja verkkosivustoja, kertoo DIVA-tutkimushankkeeseen kuuluva kyselytutkimus. Tärkeyslistan häntäpäähän jäivät sosiaalinen media, verkkokeskustelut ja kuvasisältöyhteisöt.Runsaa...
Best Seller Competition 2016: Suomen paras myyntiosaaja on Salla Pantsar Turun ammattikorkeakoulusta!
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 15.04.2016
Eilen Haaga-Heliassa järjestetyn Best Seller Competition 2016 -tapahtuman voitti Salla Pantsar Turun ammattikorkeakoulusta! Salla sai sekä viralliselta tuomaristolta parhaat pisteet ja hänet valittiin myös yleisön suosikiksi yleisöäänestyksessä. Päätuomari Precedo Consultingin Marko Hänninen korosti palkitsemispuheenvuorossaan voittajan tarpeiden kartoittamisen osaamista sekä miellyttävää asiakkaa...
Suomi tarvitsee myyntiosaajia!
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 11.04.2016
Tervetuloa seuraamaan Best Seller Competition 2016 –tapahtumaa torstaina 14.4. klo 14.00-16.45 Haaga-Helian Pasilan kampukselle sekä tapaamaan myyntiosaamisen kehittämisestä kiinnostuneiden yritysten edustajia ja tulevia myynnin ammattilaisia.
Best Seller Competition on suunnattu korkeakoulutasoisille myyntityön opiskelijoille. Kilpailun tavoitteena on ammattimaisen myyntityön arvostuksen nostami...