Tiedote
Suomen koripallo- ja lentopalloliitot aloittavat tutkimusyhteistyön toimintansa kehittämiseksi
ma elok. 25 12:07:00 2014
Suomen koripallo- ja lentopalloliitot ovat sopineet tutkimusyhteistyöstä Sport Business School Finlandin kanssa. Syksyn MM-kisoista alkavan yhteistyön tavoitteena on hyödyntää tutkitun tiedon avulla maajoukkueiden kansainvälinen urheilullinen menestys myös kansallisella ja paikallisella tasolla seuratoiminnassa, tapahtumissa ja lajien markkinoinnissa. Sport Business School Finland on HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun yhteiskonsepti, joka tuottaa ja kehittää suomalaista urheilutalouden ammatillista korkeakoulutusta sekä toteuttaa erilaisia tutkimusprojekteja urheilu- ja elämystalouden toimialalla.
Menestyksen hyödyntämiseen kotimaassa tarvitaan systemaattista tutkimustietoa niin kansainvälisistä, kansallisista kuin paikallisista tapahtumista sekä katsojista. Lisäksi tarvitaan tietoa tapahtumien menestystekijöistä ja kehityskohteista muun muassa katsojamäärien kasvattamiseksi sekä seurojen taloudellisen tilanteen parantamiseksi.
- On hienoa päästä aloittamaan yhteistyö sekä kori- että lentopalloliiton ja seurojen kanssa. Molemmissa lajeissa on nyt hyvä noste päällä, lajit ovat paljon esillä ja ne puhuttavat suomalaisia. Kentällä on tehty vuosia menestyksekästä kehitystyötä, nyt on aika myös kehittää seuroja pelin ympärillä, kertoo HAAGA-HELIAn lehtori Vili Nurmi Sport Business School Finlandista.
- Meillä on erinomaiset suhteet lentopalloliittoon ja tämän yhteistyön puitteissa meille tarjoutuu mahdollisuus luonnolliseen, strategisesti merkittävään kumppanuuteen, iloitsee Koripalloliiton toiminnanjohtaja Vesa Walldén.
- Tulevaisuuden kannalta on oleellista, että tämä upea suomalaisen palloilun syyskuu hyödynnetään ja että kehitystyö perustuu tutkittuun tietoon. Tämän hankkeen avulla saamme äärimmäisen tärkeää tietoa lajin ja tapahtumien kehittämiseksi myös kotimaassa, Lentopalloliiton toimitusjohtaja Hanna Iiskola-Kesonen toteaa.
Puolaan lentopallon MM-kisoihin on matkustamassa mukaan noin 2 000 suomalaisfania, ja Espanjaan koripalloa seuraamaan lähes 8 000 kannattajaa. Molemmat lajit ovat myös Suomessa saaneet paljon mediahuomiota ja maajoukkueet ovat onnistuneet solmimaan uusia merkittäviä yhteistyökumppanuuksia. MM-kisojen jälkeen päävastuu lajien näkyvyydestä siirtyy kuitenkin seuroille. Tavoitteena on, että päällä olevasta ”buumista” pystyisivät hyötymään ainakin lajien pääsarjaseurat.
Fanit, asiakaskokemukset ja tapahtumien menestystekijät tutkimuksen keskiössä
Yhteistyön aluksi selvitetään sekä koripallo- että lentopallomaajoukkueiden valmistavien maaotteluiden asiakaskokemuksia. MM-kisoissa tutkitaan lajifaneja sekä onnistuneen ottelutapahtuman elementtejä. Kotimaisten sarjakausien alettua tutkitaan jokaiselta miesten pääsarjaseuralta yksi kotiottelu. Tutkimusten tavoitteena on löytää ratkaisuja ottelutapahtumien kehittämiseen, tunnistaa potentiaalisia uusia katsojia sekä edistää uusasiakashankintaa. Tavoitteena on myös lisätä seurojen osaamista ja saada aikaan enemmän keskinäistä vuorovaikutusta ja onnistuneiden käytäntöjen jakamista, myös yli lajirajojen. Lisäksi arvokisoissa selvitetään kisaturistien vaikutusta kisa-alueen taloudelle, mahdollisia tulevia kotikisoja silmällä pitäen.
Yhteistyö kahden liiton ja Sport Business School Finlandin välillä luo uudenlaista osaamista ja tiedonvaihtoa alalle ja yhteistyöstä on tarkoitus tehdä useampi vuotinen. Systemaattinen ja jatkuva tiedonhankinta, Sport Business Intelligence, tulee olemaan kehityksessä avainasemassa.
Yhteistyön mahdollistaa OKM:n myöntämä hankeraha.
Lisätietoja:
Vesa Walldén, toiminnanjohtaja, Koripalloliitto, puh 0440 465028
Hanna Iiskola-Kesonen, toimitusjohtaja, Lentopalloliitto, puh 0400 569792
Vili Nurmi, lehtori, HAAGA-HELIA Sport Business School Finland, puh 050 9106477
http://www.sportbusinessschoolfinland.com/1
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Koulutus
Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailu käynnistyi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.12.2019
Haaga-Helian ja MMA:n järjestämään Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–30.1.2020.
Kilpailun tarkoitus on palvella yrityksen myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista laajemminkin. Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin.
Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa a...
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helialle Guinnessin maailmanennätys – 101 eri kansallisuuden edustajaa samaan aikaan saunassa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 14.11.2019
Haaga-Helian opiskelijat onnistuivat tekemään virallisen Guinnessin maailmanennätyksen Helsingissä torstaina 14.11.2019.Tavoitteena oli koota yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään perinteikästä suomalaista saunakokemusta. Helsingissä Suomenlinnassa järjestetty Guinnessin ennätys onnistui hienosti, sillä saunassa oli samaan aikaan 101 kansallisuutta. Tapahtumassa oli paikalla Guinnessin...