Tiedote
Majoittujat valmiita maksamaan vihreästä hotellihuoneesta
ti elok. 26 09:19:00 2014
HAAGA-HELIAssa tehty tuore tutkimus osoittaa, että matkailijat ovat halukkaita maksamaan vihreistä toimista hotelleissa. Tutkimuksen kohteena olivat helsinkiläiset keskitason hotellit. Ympärisömerkit, uusiutuvan energian käyttö sekä asiakkaan osallistuminen tuovat asiakkaalle hyötyä ja voivat nostaa hotellin tulosta.
Hotelliasiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia käyttämiensä tuotteiden ja palveluiden ympäristövaikutuksista. HAAGA-HELIAn tutkittiin ympäristömerkkien, uusiutuvan energian käytön ja asiakkaan osallistumismahdollisuuden vaikutusta hotellihuoneen hintaan. Keskimäärin ympäristötoimet nostivat 105 euron keskihuonehintaa 11 eurolla. Suurinta maksuhalukkuutta vihreästä hotellihuoneesta osoittivat venäläiset sekä 18–24-vuotiaat.
Tutkimuksessa tehtiin mielenkiintoinen havainto ympäristövastuun kantamisesta hotelleissa. Vastaajat, jotka mieltävät itsensä vastuullisiksi ympäristön suhteen, vaativat myös enemmän ympäristötoimia hotelleilta. Kaksi kolmasosaa kaikista vastaajista on sitä mieltä, että hotellien tulisi tehdä enemmän ympäristöjohtamisensa suhteen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin conjoint-analyysia, joka on toistaiseksi harvoin käytetty metodi palvelualoilla. Menetelmä antaa vastaajille eri huonehinnan ja ympäristöominaisuuksien yhdistelmiä, joista vastaajat valitsevat useaan otteeseen mieleisensä, jolloin kunkin ominaisuuden tuoma hyöty pystytään laskemaan tarkasti. Tutkimukseen osallistui 217 henkilöä. Noin puolet vastaajista oli suomalaisia, loput skandinaaveja ja venäläisiä sekä muualta maailmasta kotoisin olevia.
Aihetta on tutkittu aiemmin Suomen ulkopuolella vaihtelevin tuloksin. Johtopäätöksiä on tehty sekä hintalisän olemassaolon puolesta että vastaan. Asiakkaiden on lisäksi havaittu haluavan kompensaatiota esimerkiksi kanta-asiakaspisteiden muodossa, jos heidän mielestään hotelli säästää rahaa vihreillä toimilla, kuten harvennetulla pyyhkeiden tai lakanoiden vaihdolla asiakkaan pyynnössä. Kilpailuetua ympäristötoimilla tavoiteltaessa on selvää, että nopeat syövät hitaat.
Lisätietoja
Pasi Tuominen, lehtori, HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu, pasi.tuominen@haaga-helia.fi, puh 040 488 7536
Aino Valkama, HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu, ainovalk@gmail.com, puh 050 376 3291
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet
Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailu käynnistyi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.12.2019
Haaga-Helian ja MMA:n järjestämään Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–30.1.2020.
Kilpailun tarkoitus on palvella yrityksen myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista laajemminkin. Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin.
Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa a...
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helialle Guinnessin maailmanennätys – 101 eri kansallisuuden edustajaa samaan aikaan saunassa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 14.11.2019
Haaga-Helian opiskelijat onnistuivat tekemään virallisen Guinnessin maailmanennätyksen Helsingissä torstaina 14.11.2019.Tavoitteena oli koota yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään perinteikästä suomalaista saunakokemusta. Helsingissä Suomenlinnassa järjestetty Guinnessin ennätys onnistui hienosti, sillä saunassa oli samaan aikaan 101 kansallisuutta. Tapahtumassa oli paikalla Guinnessin...