Tiedote
Matkailijat haluavat ostaa palveluja ja lisää tekemistä
ke kesäk. 11 15:54:00 2014
Etelä-Suomeen matkustavat kansainväliset vieraat tulevat ensisijaisesti kokemaan kaupunkielämää. Shoppailun ohi houkuttimena kiilasi kuitenkin paikallinen kulttuuri. Luonto vei puolestaan voiton designilta.
”On hienoa todeta, että matkailijat olivat tyytyväisiä kokemaansa. Hälyttävää on kuitenkin se, että puolet vastaajista ei ostanut mitään aktiviteetteja täällä ollessaan. Tehdyistä ostoksista yli kolmannes tehtiin internetistä. Matkailuinfon ja hotellin vastaanoton osuudet olivat vain 10 %:n luokkaa”, pohtii kansainvälisille vapaa-ajan matkailijoille tehdyn tutkimuksen vastuuhenkilö Leena Grönroos HAAGA-HELIAsta.
Maaliskuussa 2014 Helsinki-Vantaan lentoasemalla, Länsiterminaalissa ja Olympiaterminaalissa Helsingissä tehtyyn tutkimukseen osallistui lähes 900 vähintään yhden päivän viettänyttä kansainvälistä matkailijaa.
Matkailijoiden parhaat kokemukset olivat asioita, joista ei juurikaan tuloa matkailualan yrityksille. Tärkeimmät olivat ystävälliset, avuliaat paikalliset ihmiset, luonto, kaupunkikävely, ystävien ja sukulaisten tapaaminen, museot ja kirkot. Muita olivat puhdas ilma, suomalainen elämäntapa, hyvä julkinen liikenne ja Suomenlinna. Tuloa tuottavista kokemuksista tärkeimmät olivat ruoka, ravintolat ja yöelämä, ostokset ja kiertoajelut,
Vastaajista 45 % ei ollut käynyt aikaisemmin Suomessa. Positiivista oli palaavien matkailijoiden määrä: 36 % vastaajista oli käynyt Etelä-Suomessa aiemmin jo vähintään kolme kertaa.
Mitä matkailijat haluavat tehdä seuraavalla kerralla Etelä-Suomessa? Ehdottomasti lisää tekemistä: luonnon kokemista tekemisen kautta, esimerkiksi talviurheilun, kalastuksen, retkien ja veneilyn avulla, elämää suomalaisten kanssa ja erityisesti tekemistä sunnuntaille.
Tutkimuksen taustaa
Kyselyn toteutti HAAGA-HELIA osana Euroopan Union aluekehitysrahaston rahoittamaa ja Uudenmaan liiton koordinoimaa TouNet- Tourism Development in co-opetition in Southern Finland and Baltic Region –hanketta.
Liitetiedostossa yhteenveto tutkimuksen tuloksista.
Lisätietoja:
lehtori Leena Grönroos, HAAGA-HELIA, puh. 040 488 7187
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet
Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailu käynnistyi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.12.2019
Haaga-Helian ja MMA:n järjestämään Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–30.1.2020.
Kilpailun tarkoitus on palvella yrityksen myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista laajemminkin. Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin.
Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa a...
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helialle Guinnessin maailmanennätys – 101 eri kansallisuuden edustajaa samaan aikaan saunassa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 14.11.2019
Haaga-Helian opiskelijat onnistuivat tekemään virallisen Guinnessin maailmanennätyksen Helsingissä torstaina 14.11.2019.Tavoitteena oli koota yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään perinteikästä suomalaista saunakokemusta. Helsingissä Suomenlinnassa järjestetty Guinnessin ennätys onnistui hienosti, sillä saunassa oli samaan aikaan 101 kansallisuutta. Tapahtumassa oli paikalla Guinnessin...