Tiedote
Suomalainen ruokamatkailu tarvitsee tekijöitä
ma toukok. 05 09:38:00 2014
Suomalainen ruoka kiinnostaa matkailijoita. Asiakkaita viehättävät ruoan puhtaus, paikallisuus ja siihen liittyvät tarinat, mutta aina sitä ei ole helppo löytää.
Suomalaisessa ruokamatkailussa on paljon potentiaalia, mutta paljon vielä tekemistä, kertoo tuore tutkimus. Raikasta otetta kaivataan etenkin tuotteiden rakentamiseen. Taustalle tarvitaan syvää ymmärrystä asiakkaista ja yhdessä tekemistä.
Tarinat taustoittavat ruokahetkeä
Paikallisuus ja etenkin ruokaan tai miljööseen liittyvät tarinat tekevät ruokailuhetkestä asiakkaalle mielenkiintoisen ja erottuvan. Ravintoloissa ei tarjoilla perinnereseptejä. Ruoka on tähän hetkeen päivitettyä ja perustuu lähellä tuotettuihin raaka-aineisiin. Tiedon vieminen oikeille asiakkaille on tutkimuksen mukaan selkeä ongelma: edes alasta kiinnostuneet yrittäjät eivät juuri osanneet mainita hyviä ruokakokemuksia Suomesta.
Ruokamatkailun ongelmiin tutkimus tarjoaa ratkaisuksi yhteistyön parantamista ja uusien ajatusmallien käyttöönottoa. Niitä voisi poimia esimerkiksi palvelumuotoilusta. Suomen matkailun valtteja, aitoutta ja oikeita kohtaamisia, ei kuitenkaan saa unohtaa.
Aitoja mielipiteitä kentältä
Tutkimus selvitti suomalaisten maaseudulla sijaitsevien ruokamatkailuyritysten mielipiteitä alasta. Se tehtiin opinnäytetyönä HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun RUOKA&MATKAILU-hankkeelle. Vaikka tutkittavat yritykset olivat erilaisia, haastatteluista selvisi samanlaisia onnistumisia ja ongelmakohtia. Kentällä työskentelevien mielipide on tärkeä, sillä ruokamatkailua on tutkittu vasta vähän.
Opinnäytetyö löytyy kokonaisuudessaan Theseuksesta: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295279
Lisätietoja
Ohjaaja, projektipäällikkö Kristiina Havas (kristiina.havas@haaga-helia.fi)
Ohjaaja, tutkija Kristiina Jaakonaho (kristiina.jaakonaho@haaga-helia.fi)
Opiskelijat Salla Salminen, puh.0505662781, salla.salminen@myy.haaga-helia.fi ja
Sonja Petersen, puh. 0407517371, sonja.petersen@myy.haaga-helia.fi
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet
Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailu käynnistyi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.12.2019
Haaga-Helian ja MMA:n järjestämään Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–30.1.2020.
Kilpailun tarkoitus on palvella yrityksen myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista laajemminkin. Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin.
Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa a...
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helialle Guinnessin maailmanennätys – 101 eri kansallisuuden edustajaa samaan aikaan saunassa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 14.11.2019
Haaga-Helian opiskelijat onnistuivat tekemään virallisen Guinnessin maailmanennätyksen Helsingissä torstaina 14.11.2019.Tavoitteena oli koota yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään perinteikästä suomalaista saunakokemusta. Helsingissä Suomenlinnassa järjestetty Guinnessin ennätys onnistui hienosti, sillä saunassa oli samaan aikaan 101 kansallisuutta. Tapahtumassa oli paikalla Guinnessin...