Tiedote
Hiljaisuus matkailutuotteeksi – voiko hiljaisuuttaa tuotteistaa?
to huhtik. 24 09:06:00 2014
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulussa on selvitetty hiljaisuuden eri määritelmiä ja mahdollisuuksia hiljaisuuden tuotteistamiseen. Voiko abstraktin aiheen, kuten hiljaisuuden todella hyödyntää matkailuvalttina? Mitä hiljaisuus oikeastaan on?
Hiljaisuudella on yhtä monta määritelmää kuin on kokijoitakin. Ehkä itsestään selvyytenäkin pidetty hiljaisuus ei olekaan niin yksiselitteistä kuin oletetaan. Perinteisen käsityksen mukaan hiljaisuus on äänettömyyttä, jonka vastakohdaksi koetaan negatiivisia tunteita herättävä melu. Suurin osa meistä kuitenkin kokee hiljaisuuden löytyvän luonnosta ja sen äänistä. Hiljaisuus ei ole välttämättä absoluuttista äänettömyyttä, vaan metsän huminaa, lintujen viserrystä ja puusta tippuvan kävyn kopsahdus. Hiljaisuus voi myös olla kuulijalle miellyttävä äänimaisema, johon liittyy esimerkiksi musiikki tai vaikka oman kodin tutut äänet. Hiljaisuuden määritelmiä on monia, mutta kaupungin melu ja teollisesti tuotettu niin kutsuttu äänisaaste eivät kuulu niihin.
Selvityksen toimeksiantajana toimi Pellas Gästhem -majatalo Ahvenanmaalta, pieneltä 35 asukkaan Lappon saarelta. Työn tavoitteena oli luoda Pellas Gästhemille ohjenuora, kuinka heidän matkailuvalttinsa, hiljaisuus, tuotteistetaan. Hiljaisuuden tuotteistamista on työssä mallinnettu esimerkkituotteen avulla. Esimerkkituote oli hiljaisuuden retriitti -viikonloppu, jonka aikana ei pelkästään hiljennytty vaan unohdettiin kiire ja stressi, keskityttiin hetkeen. Viikonloppuna oli mahdollisuus kalastaa, marjastaa, joogata tai saunoa, mutta aivan yhtä hyvin ajan saattoi viettää riippumatossa. Kaikki tykötarpeet mato-ongesta saunavihtoihin valmistettiin ja näin ”palattiin takaisin juurille”.
Työ on ajankohtainen: matkailuala on yksi harvoista yhä kasvavista elinkeinoista ja hiljaisuus koko Suomen matkailun yksi tämänhetkisistä kantavista teemoista. Hiljaisuuden merkitys ja sen mahdollisuudet Suomen matkailussa on jo huomattu, mutta sitä ei vielä olla lähdetty kehittämään tarpeeksi. Hiljaisuus mahdollistaa erottumisen muista matkailukohteista. Sitä kannattaa tuotteistaa.
Lisätietoja:
Mirka Oinonen, HAAGA-HELIAn ammattikorkeakoulun opiskelija, e-mail: mirkaoinonen@hotmail.com
Kristiina Jaakonaho, lehtori, HAAGA-HELIA, e-mail: kristiina.jaakonaho@haaga-helia.fi
Kristiina Havas, lehtori, HAAGA-HELIA, e-mail: kristiina.havas@haaga-helia.fi
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Matkailu
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helia digitoi suomalaisen talviurheilumaiseman Pekingin talviurheilumessuille
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 18.10.2019
Yksi maailman suurimmista talviurheilumessuista, World Winter Sports Expo, järjestetään Pekingissä 17.-20. lokakuuta. Tapahtuman Suomi-paviljonki esittelee suomalaista osaamista messuvieraille. Haaga-Helian kehittämä The Box -elämyshanke on toteuttanut Suomi-paviljongin moniaistiseksi sekoitetun todellisuuden tilaksi.World Winter Sports Expo on yksi Suomen talviurheiluvuoden 2019 päätapahtumista. ...
Tutkimus: Leirintämatkailun suosio nousussa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 19.09.2019
Leirintäalueiden yöpymismäärät ovat selvästi nousussa. Vuonna 2018 yöpymisiä oli yhteensä 1,8 miljoonaa. Nousu on 3,4 prosenttia vuodesta 2017. Erityisesti ulkomaalaisten yöpymismäärät on nousseet (+4,5 %). Ulkomaalaisten osuus on 18 prosenttia kaikista yöpymisistä.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa on tehty uusi tutkimus leirintämatkailun suosiosta, rahavirroista, rakenteesta sekä tulo- ja työll...