Tiedote
Venäläismatkailijoiden houkuttaminen vaatii panostuksia tuotteistamiseen ja markkinointiin
ma maalisk. 24 09:45:00 2014
Venäläisten merkitys Suomen matkailulle on kiistatta merkittävä. Taloudellisen ja poliittisen tilanteen myötä matkailun tuotteistamiseen ja markkinointiin liittyviä toimenpiteitä tulee kohdentaa tarkasti, jotta niiden vaikutus olisi tuottoisa, ja Helsinkiin ja Suomeen saataisiin entistä enemmän venäläisiä matkailijoita.
”Viimeaikaiset tapahtumat ja poliittisen tilanteen epävarmuus ovat heikentäneet venäläisten matkailijoiden ostovoimaa. Uusien palveluinnovaatioiden luominen ja tehokas markkinointi onkin tulevaisuuden elinehto matkailuyrittäjille”, muistuttaa tutkija Pasi Tuominen HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulusta.
Tuominen on kollegoineen tutkinut venäläisten matkailijoiden käyttäytymistä, tiedonhakua ja sosiaalisen median käyttöä HAAGA-HELIAn ja Helsingin Matkailusäätiön Venäläismatkailija verkossa -hankkeessa.
Hankkeessa on tutkittu venäläisten mielikuvia ja toiveita pääkaupunkiseudulle suuntautuvaan matkailuun liittyen sekä selvitetty ostoprosessia. Hankkeessa on seurattu, mitä Helsingistä puhutaan sosiaalisessa mediassa ja analysoidaan miten tämä vaikuttaa venäläisten ostopäätöksiin.
Venäläismatkailijalle markkinointi vaatii venäläisen kulttuurin ja elämäntavan tuntemista. Venäläisessä kulttuurissa korostuvat status-ajattelu ja ääripäät. Joko ostetaan tai matkustetaan täysillä tai sitten ei ollenkaan. Siksi luksustuotteet tekevät kauppansa venäläisille. Myös median käyttötavoissa ja tiedonhankinnan menetelmissä on eroa.
”Olemme osana hanketta keränneet paljon käytännönläheistä tietoa, jota suomalaiset matkailuyritykset voivat hyödyntää kehittäessään toimintaansa. Järjestämme aprillipäivänä matkailuyrittäjille venäläisten matkailijoiden tunnistamiseen, tuntemiseen ja heille suunnattujen palvelutuotteiden kehittämiseen keskittyvän maksuttoman seminaarin, jossa näitä asioita käydään läpi”, Tuominen kertoo.
”Tämä on ollut aidosti ajatuksia herättävä tutkimusprojekti. Säätiömme valitsi Venäjä-teeman matkailuliiketoiminnan edistämisen keinoksi vuosiksi 2013–2014, ja se toteutuu tämän projektin kautta mielestäni mallikkaasti. Toivomme, että mahdollisimman moni matkailuyrittäjä tulee hakemaan seminaarista välineitä venäläismatkailijoiden tulokselliseen palvelemiseen", toteaa Helsingin Matkailusäätiön puheenjohtaja Tuija-Riitta Lindholm.
Lisätietoja: lehtori Pasi Tuominen, HAAGA-HELIA, puh. 040 488 75 36 tai pasi.tuominen@haaga-helia.fi
Lisätietoa ja ilmoittautumiset seminaariin 25.3. mennessä: https://haaga-helia.etapahtuma.fi/?palvelutunnus=rusome
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet Matkailu
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helia digitoi suomalaisen talviurheilumaiseman Pekingin talviurheilumessuille
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 18.10.2019
Yksi maailman suurimmista talviurheilumessuista, World Winter Sports Expo, järjestetään Pekingissä 17.-20. lokakuuta. Tapahtuman Suomi-paviljonki esittelee suomalaista osaamista messuvieraille. Haaga-Helian kehittämä The Box -elämyshanke on toteuttanut Suomi-paviljongin moniaistiseksi sekoitetun todellisuuden tilaksi.World Winter Sports Expo on yksi Suomen talviurheiluvuoden 2019 päätapahtumista. ...
Tutkimus: Leirintämatkailun suosio nousussa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 19.09.2019
Leirintäalueiden yöpymismäärät ovat selvästi nousussa. Vuonna 2018 yöpymisiä oli yhteensä 1,8 miljoonaa. Nousu on 3,4 prosenttia vuodesta 2017. Erityisesti ulkomaalaisten yöpymismäärät on nousseet (+4,5 %). Ulkomaalaisten osuus on 18 prosenttia kaikista yöpymisistä.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa on tehty uusi tutkimus leirintämatkailun suosiosta, rahavirroista, rakenteesta sekä tulo- ja työll...