Tiedote
SBSD evaluation -työkalu auttaa palveluyrityksiä toiminnan laadun kehittämisessä
ti helmik. 18 12:43:00 2014
Palvelun kokonaislaadun arviointi ei ole itsestäänselvyys ja monesti asiakaspalvelukokemuksien arviointi jää ”arjen jalkoihin”. Erityisesti pienissä yrityksissä kokonaisuuden hahmottaminen voi olla tuotekehityksen kannalta hyvinkin haastavaa. Elämyksellisiä, tarinoihin perustuvia palvelukokemuksia voidaan kehittää ja rakentaa uuden SBSD evaluation -menetelmän avulla.
SBSD evaluation -menetelmä tarkastelee tarinan näkyvyyttä palveluympäristössä kokonaisuutena niin kiinteissä elementeissä, kuten sisustuksessa ja huonekaluissa, kuin vuorovaikutustilanteissa ja ihmisten reaktioissa. Arvioinnin tuloksena saadaan selville eri käyttäjäryhmien laatunäkemykset palvelukokemuksesta. Menetelmän työkaluna ovat arviointikysymykset, jotka tarkastelevat palvelun elementtejä. Kysymysten avulla voidaan havainnoida tarinan kokonaislaatua ja tarinan näkyvyyttä sekä palvelukokonaisuuteen ja asiakkaisiin kohdistuvat kehittämistarpeita.
Lyhenne SBSD tulee käsitteestä Story based Service Design eli tarinallistettu palvelumuotoilu. Palvelumuotoilussa tavoitteena on kehittää palvelukokonaisuuksia lähemmäksi asiakkaiden tarpeita ja odotuksia. Kehitetty menetelmä sopii erityisesti palveluille, joiden tarkoituksena on elämysten tuottaminen asiakkaille tarinan avulla. Menetelmä voi olla osa tarinallistavan yrityksen jatkuvaa käytännönläheistä tuotekehitystoimintaa.
SBSD evaluation on tarkoitettu palveluntuottajien, julkisten alueorganisaatioiden, koulutusyhteisöjen ja konsulttien työn tueksi. SBSD -arviointimenetelmän on kehittänyt matkailualan ammattilainen Heidi Forss-Anila osana HAAGA-HELIAn ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä. Lähtökohtana on pitkäaikainen kokemus matkailun ja tapahtumatuotannon suunnittelun ja toteutuksen toimintaympäristöstä.
Palvelukokemuksen elämyksellistämistä ja tarinallistamisen menetelmää on Suomessa kehittänyt tarinallistaja Anne Kalliomäki. Kalliomäki ja Forss-Anila ovat aloittamassa yhteistyötä SBSD-menetelmän saavutettavuuden ja käyttöönoton takaamiseksi.
Lisätietoja
Opinnäytetyön tekijä Heidi Forss-Anila, puh. +358 50 50 22 911, email. heidi.forss-anila@welho.com, lindkedIn. fi.linkedin.com/in/forssanila/, twitter: @HeidiForssAnila
Työ on luettavissa osoitteessa: urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013122022031
Yliopettaja Teemu Moilanen, HAAGA-HELIA amk, puh. +358405107317, email teemu.moilanen@haaga-helia.fi
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet
Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailu käynnistyi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.12.2019
Haaga-Helian ja MMA:n järjestämään Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–30.1.2020.
Kilpailun tarkoitus on palvella yrityksen myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista laajemminkin. Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin.
Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa a...
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helialle Guinnessin maailmanennätys – 101 eri kansallisuuden edustajaa samaan aikaan saunassa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 14.11.2019
Haaga-Helian opiskelijat onnistuivat tekemään virallisen Guinnessin maailmanennätyksen Helsingissä torstaina 14.11.2019.Tavoitteena oli koota yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään perinteikästä suomalaista saunakokemusta. Helsingissä Suomenlinnassa järjestetty Guinnessin ennätys onnistui hienosti, sillä saunassa oli samaan aikaan 101 kansallisuutta. Tapahtumassa oli paikalla Guinnessin...