Tiedote
Nuoret aikuiset suosivat edelleen Facebookia
ti helmik. 11 10:46:00 2014
Facebookin suosion hiipumista on ennustettu monesti, mutta toistaiseksi sen suosio näyttää ainakin nuorten aikuisten keskuudessa järkähtämättömältä.
Sosiaalisen median eri palvelujen suosio vaihtelee koko ajan. Jokin aika sitten suositut IRC-galleria ja MySpace menettivät valtavasti käyttäjiä, kun Facebook valtasi alaa. Palvelut ovatkin jossain määrin ikään sidottuja: joistakin palveluista kasvetaan ennen pitkää ulos ja siirrytään toisiin palveluihin.
Muuttoliike jatkuu, jos uudet mobiilisovellukset, kuten Kik ja WhatsApp, kasvattavat suosiotaan.
– Sosiaalisen median käyttäjät siirtyvät sinne, missä kaveritkin ovat. Tällaista muuttoliikettä tapahtuu koko ajan, toteaa tutkija Merja Drake HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulusta.
Tärkeintä nuorille on olla läsnä sosiaalisessa mediassa, kun taas oma sisällöntuotanto on toissijaista. Tavallista on, että nuoret ovat läsnä useissa eri palveluissa yhtä aikaa.
– Monilla sosiaalisen median palvelut ovat auki koko ajan. On vaikea sanoa, kuinka paljon he viettävät siellä aikaansa, sillä eri kanavia silmäillään tuon tuostakin, Drake kuvailee.
Sosiaalisen median käsite ei ole nuorille aikuisille ole aivan selkeä. Heidän mielestään sosiaalista mediaa ovat myös esimerkiksi verkkokaupat ja siellä annettavat vaatteiden, kosmetiikan, teknologian ja musiikin arvioinnit.
Tiedot käyvät ilmi HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulussa tehdystä tutkimuksesta, jossa tutkittiin 16–24-vuotiaiden sosiaalisen median käyttöä.
Lukeminen muuttuu, muisti rapistuu
Jatkuva läsnäolo verkossa muokkaa jossain määrin nuorten luku- ja oppimistottumuksia. Nuorten näkökulmasta tekstien käyttö viestinnässä vähenee, kun tekstit korvautuvat videoilla ja puheen virtuaalivirralla.
Koska kaikki luottavat virtuaaliseen muistiin, ihmisen oma kyky muistaa rapistuu. Historiaa on vain verkossa. Tulevaisuudessa sosiaalista mediaa ei periaatteessa enää ole, koska se on muovautunut mediaksi muiden medioiden joukkoon.
– Sosiaalinen media -sanalle saattaa käydä samoin kuin uusmedia-sanalle: se poistuu sanavarastosta ja tilalle tulee jotain muuta uutta, joka mullistaa elämää vuonna 2020, Drake ennustaa.
Lisätietoja:
yliopettaja Merja Drake, merja.drake@haaga-helia.fi ,puh 050 327 5659.
Jaa tuttavalle:
Tiedotteet
Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailu käynnistyi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 12.12.2019
Haaga-Helian ja MMA:n järjestämään Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailuun voi osallistua 11.12.2019–30.1.2020.
Kilpailun tarkoitus on palvella yrityksen myynnin kehittämistä ja parantaa suomalaista myyntiosaamista laajemminkin. Jokainen osallistuva yritys saa ilmaisen vertailuraportin, jossa myynnin osa-alueita verrataan muihin yrityksiin.
Jo kymmenettä kertaa järjestettävässä kilpailussa a...
Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019
Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...
Haaga-Helialle Guinnessin maailmanennätys – 101 eri kansallisuuden edustajaa samaan aikaan saunassa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 14.11.2019
Haaga-Helian opiskelijat onnistuivat tekemään virallisen Guinnessin maailmanennätyksen Helsingissä torstaina 14.11.2019.Tavoitteena oli koota yli sadan eri kansallisuuden edustajat viettämään perinteikästä suomalaista saunakokemusta. Helsingissä Suomenlinnassa järjestetty Guinnessin ennätys onnistui hienosti, sillä saunassa oli samaan aikaan 101 kansallisuutta. Tapahtumassa oli paikalla Guinnessin...