• Tiedotteet
  • Kuvat ja logot
  • Graafinen ohjeistus
  • Yhteyshenkilöt

Tiedote

Lentokentiltä halutaan luksuspalveluja

to helmik. 20 10:37:00 2014

Yhä useampi matkustaja odottaa, että lentokentällä on tarjolla täysin uudella tavalla ajateltuja palveluja ja tuotteita sekä uusinta teknologiaa. Kokeneet matkustajat osaavat vaatia kaikkea sitä, mitä ovat maailmalla nähneet – ja enemmänkin. Tämä käy ilmi HAAGA-HELIAn julkaisemassa FUTUAeroport II –julkaisussa, jossa on selvitetty mm. tulevaisuuden lentoasematrendejä. 

Lentomatkustajien mieltymykset muuttuvat koko ajan. Jotta tarpeisiin osattaisiin vastata ja jotta ne voitaisiin jopa ylittää, lentokentän toimijoiden on tunnettava asiakkaan tarpeet perinpohjaisesti.

– Nyt halutaan vaihtoehtoisia lounge-palveluja ja käsintehtyjä luksustuotteita, toteaa palveluinnovaatioiden yliopettaja V.A. Heikkinen HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulusta.

Palvelut ovat juuri se tekijä, jolla lentoasemat voivat erottautua muista kentistä, jotka monilta osin muistuttavat suuresti toisiaan. Lentomatkustajat odottavat elämyksellisyyttä ja ovat valmiita kokeilemaan uutta.

– Lentokenttä on luonteva ympäristö kokeilla, kuinka uudet innovaatiot toimivat käytännössä. Tämä koskee yhtä lailla palveluja, tekniikkaa kuin liiketoimintaakin, Heikkinen kuvailee.

Asiakkaan tarpeet sanelevat kaiken

Asiakaskokemusten tärkeys on ymmärretty muuallakin kuin lentoasemilla. Tällä hetkellä eri alojen palveluyritykset, konseptit ja brändit suorastaan kilpailevat asiakaskokemusten tuottamisessa, ja monet kotimaiset yritykset investoivat palvelumuotoiluun.

– Asiakaskokemusten rakentaminen on päätrendi, kun puhutaan palvelujen kehittämisestä, Heikkinen muistuttaa.

Tulevaisuudessa kuluttajien tunteminen on entistä tärkeämpää. Kuluttajan ostopäätöksissä korostuvat yksilölliset valinnat, joiden taustalla on oma arvomaailma.

– Kokonaisuus on monimutkainen, koska ei ole vain yhtä matkustajaa ja yhdenlaisia odotuksia. Kärjistetysti voisi sanoa, että länsimaalaisten elämä rauhoittuu ja vihertyy, kun taas aasialaisten liikkumishalu yltyy, Heikkinen pohtii.

Asiakaskokemuksen rakentumista lentokentällä on tarkasteltu HAAGA-HELIAn FUTUAeroport II -julkaisussa. Tarkastelun keskiössä on Helsinki-Vantaan lentoasema, joka on jo nyt merkittävä urbaani keskus ja jonka asiakas- ja matkailijamäärien ennustetaan kasvavan. Julkaisun taustalla on tutkimushankkeita, joihin on osallistunut lukuisia HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun asiantuntijoita ja satoja opiskelijoita vuosien 2008–2013 aikana.

Julkaisu on saatavilla suomeksi ja englanniksi HAAGA-HELIAn verkkokaupasta http://shop.haaga-helia.com

L
isätietoja: Vesa Heikkinen, lehtori, HAAGA-HELIA, vesa.heikkinen@haaga-helia.fi

 

Jaa tuttavalle:

Tiedotteet Matkailu

Haaga-Helian Tallinnaan suunnittelema korkeakoulu ei toteudu

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 21.11.2019

Haaga-Helian perustama virolainen säätiö haki loppuvuodesta 2018 toimilupaa Tallinnaan perustettavalle ammattikorkeakoululle, Nordic School of Hospitality & Innovation. Viron opetus- ja kulttuuriministeriö ei kuitenkaan myöntänyt korkeakoululle toimilupaa.Korkeakoulussa olisi täydessä laajuudessaan ollut noin 400 opiskelijaa ja se olisi tarjonnut bachelor-tasoisen tutkinnon hospitality-alalle. Ope...

Matkailu Koulutus

Haaga-Helia digitoi suomalaisen talviurheilumaiseman Pekingin talviurheilumessuille

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 18.10.2019

Yksi maailman suurimmista talviurheilumessuista, World Winter Sports Expo, järjestetään Pekingissä 17.-20. lokakuuta. Tapahtuman Suomi-paviljonki esittelee suomalaista osaamista messuvieraille. Haaga-Helian kehittämä The Box -elämyshanke on toteuttanut Suomi-paviljongin moniaistiseksi sekoitetun todellisuuden tilaksi.World Winter Sports Expo on yksi Suomen talviurheiluvuoden 2019 päätapahtumista. ...

Urheilu ja vapaa-aika Markkinointi Matkailu

Tutkimus: Leirintämatkailun suosio nousussa

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu 19.09.2019

Leirintäalueiden yöpymismäärät ovat selvästi nousussa. Vuonna 2018 yöpymisiä oli yhteensä 1,8 miljoonaa. Nousu on 3,4 prosenttia vuodesta 2017. Erityisesti ulkomaalaisten yöpymismäärät on nousseet (+4,5 %). Ulkomaalaisten osuus on 18 prosenttia kaikista yöpymisistä.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa on tehty uusi tutkimus leirintämatkailun suosiosta, rahavirroista, rakenteesta sekä tulo- ja työll...

Matkailu

Yhteyshenkilöt

Teemu Kokko
Teemu Kokko
rehtori, toimitusjohtaja
050 555 1131
grrzh.xbxxb@unntn-uryvn.sv
Ari Nevalainen
Ari Nevalainen
viestintäpäällikkö
040 4887 008
nev.arinynvara@unntn-uryvn.sv

© Koodiviidakko Oy 2017

Powered by ePressi & Sivuviidakko